zolder geisoleerd en vochtprobleem

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb laatst de zolder geisoleerd (glaswol 10 cm dik met alu-laag van isover).Laatst controleerde ik het dakbeschot onder de isolatie en zag dat het aardig vochtig (zelfs nat) was. Ik weet zeker dat er geen dakpapier aan de buitenkant zit of bitumen. Dus gewoon dakbeschot en dan de pannen erop. Kan het te maken hebben met het feit dat het huis ten tijde van het isoleren onverwarmd was (half november). Het huis heeft n.l. leeg gestaan vanaf 1 augustus tot 1 december.
Wie weet wat er aan de hand is?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
je hebt te maken met een zogenaamde "koude brug" ergens door je isolatie heen.
je moet er voor zorgen dat aan de binnenkant van de glaswol laag geen lucht naar buiten kan.
binnen is nl. warme lucht die vocht bevat wat zou condenseren als het in aanraking komt met de koude lucht in het isolatie materiaal.
de oplossing is vrij simpel; binnenzijde controleren en punten van "warmte lekkage" goed afsluiten d.m.v. plastic (geen damp doorlatende)
het vocht in je dakbeschot zal naar enige tijd vanzelf verdwijnen.
succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt Pieter. Denk je dat ik hetzelfde effect bereik als ik die aluminiumlaag op de glaswol overal goed laat aansluiten op elkaar, d.w.z. alle naden nog eens afplak met aluminiumtape?Aluminium laat immers ook geen vocht door.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Rein. Zou het kunnen, dat je het isolatiemateriaal rechtstreeks tegen het dakbeschot hebt bevestigd? Dat is namelijk niet goed, omdat er dan verstikking ontstaat, i.v.m. gebrek aan ventilatie. De vorige bewoner van ons nieuwe huis had dat namelijk ook gedaan en na verwijdering van het isolatiemateriaal bleken er zelfs al gaten in het dakbeschot aanwezig te zijn. Het advies wat wij bij de technische keuring kregen, was om of te zorgen dat er ruimte is tussen het isolatiemateriaal en het dakbeschot of om de isolatie aan te brengen onder de vlieringvloer, daar we zelf op de vliering geen isolatie nodig hebben. Veel succes Sharon
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Isolatie materiaal (glas- steenwol) mag zondermeer direct tegen het dakbeschot bevestigd worden. In het isolatie materiaal zelf is voldoende lucht aanwezig om verstikking te voorkomen, dit is anders als er gebruik gemaakt wordt van materialen als tempex o.i.d. deze materiaalen zijn "lucht dicht".
Daar Rein spreekt van een aluminium laag, ga ik uit van een glaswol spijker-flens deken. Als deze nat wordt is er sprake van een (zoals eerder gezegd) koude brug of van een gewone lekkage, tussen de pannen door, gescheurde pan etc. etc.
Grondige inspectie van je dakbedekking is dan aan te bevelen, misschien is een laag dampfolie tegen het lekken een idee?!
Is er geen lekkage?! zorg dan dat alle naaden goed afgeplakt zijn (kijk eens bij de aansluiting van de kap op de muurplaat!). Voor het afplakken is speciale alu. tape in de handel.
succes
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 1
Similar threads
Isolatie Zolder

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan