Spleet tussen raam en muur

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

Ik heb een vraag over de aansluiting buitenmuur en houten geschilderd kozijn:

Moet die spleet nu wel of niet worden dichtgemaakt met kit?

Ik lees dat het beter is van niet vanwege ventilatie van de spouwmuur.

Alleen lijkt het me zo dat bij een flinke storm er op deze manier best water naar binnen kan komen/geblaasd kan worden.

Ik heb helemaal geen lekkages of vochtprobleem maar ben nu na het schilderen toe aan het wel of niet dichtmaken van die spleet.

Het is een bovenhuis uit 1906 met hoge houten geschilderde ramen en bakstenen muur.

Heeft iemand ervaring en of tips?

Alvast bedankt,

Max
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
heeft niks met ventilatie te maken . gewoon afkitten ziet er veel strakker uit . plak eerst de muur af met schilderstape voor een mooie strakke kitnaad
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Mag absoluut niet afgekit worden omdat het om een huis van voor 1920 gaat. De meteriaal opbouw van de muren is bouwtechinisch anders. Als dit dicht geet wordt komt de spouw juist vol met water te staan. Als het goed is is er onder in de muur een aatal roosters van verticale voegen die er niet in zitten. Dit is ook voor de ventilatie. Net als een kier onder de dakran van soms enkele centimeters.

In nieuwere huizen kunnen de naden wel afgekit worden, maar wordt ook vaak niet gedaan. Al laten de stenen die anders gebakken zijn veel minder vocht door.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo Tnimble,

Dank voor je antwoord,ik had ook al van een schilder hetzelfde antwoord gekregen. Ben ik blij dat ik ze toch maar niet heb dichtgekit. En waarom zou ik eigenlijk ook , als het hout van de kozijnen uit 1906 er nog steeds zo prima uitziet.

Max
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Die kozijnen zien er over nog eens 100 jaar nog steeds prima uit, als ze af en toe bijgeschilderd worden. Men nam toen nog de tijd om het hout goed te laten drogen en te sorteren op kwalitied.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
S 0
G 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan