Fineer verven

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een Ikea meubel in blank fineer. Nu wil ik deze graag een andere kleur geven. Iemand hier ervaring mee? (fineer is nu eenmaal moeilijk te behandelen...)
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hangt ervan af wat voor fineer je bedoelt.

Als het een afgelakte houtfineer is kun je het na goed schuren met b.v. een interieurbeits kleuren en opnieuw aflakken. Of ekkend schilderen met een alkyd of acrielverf.

Als het gaat om een plasticfineer, opschuren en dan met een kunstof primer gronden. Daarna klu je met een alkyd of acrielverf (kijk hervoor ook op de primer.)
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ga nou geen acrylverf(watergedragen) gebruiken op iets wat door slijtage onderhevig is.Dit vliegt er geheid af.Watergedragen verven zijn daar niet geschikt voor.
Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld een trapleuning.Dezewordt na verloop van tijd kleverig door de verf.Alle lichaamsvetten van je handen blijven zitten op de verflaag en dit is moeilijk te verwijderen.
Gewoon een Alkydharsverf gebruiken(terpetineverdunbaar).
Marcel.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Sorrie hoor maar rottierood, het de voorkeur gaat bij het verven (je moet eigenlijk de term kleuren) van meubelen zeer gebruikelijk om JUIST een watergedragen verf (vaak een transparante) te nemen. Afhankelijk van het soort meubel komt hier over heen of een hoogslans, satijn of matte transparante terpetijnlak, lak op PU basis of een wax of was product om de kleur af te sluiten en tebescherm tegen het afslijten.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Ps, sorrie dat ik dit detail in mijn eerste reactie vergeten was aan te geven.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Ik weet het niet hoor Tnimble,maar je begint in je eerste verhaal zelf over terpetinebasislakken.
En geloof mij nou maar,watergedragenverven nemen na verloop van tijd lichaamsvetten op op onderdelen die regelmatig vastgepakt worden.Trapleuningen enz.
Ik moet er bijna dagelijks mee werken(beroepsmatig!!!!!) en ik ben daar helemaal niet blij mee.
Maarja,als je je eigen verhaal door wilt zetten,prima.
gr Marcel.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Het lijkt me trouwens stug dat fabrikanten van meubelen twee soorten verf gaan gebruiken.Watergedragen en ook nog eens terpetineverdunbare verven en lakken.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Heren,
In ieder geval bedankt voor de reactie. Echter blijft de vraag een beetje open........
Opschuren, primer en hierna terpetineverdunbare verf en?
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Hangt er vanaf wat je precies wilt. Wat voor afwerking heeft het object momenteel hout fineer of kunstof fineer? Hoewil je het eind resultaat hebben, andere hout kleur, dekkend, geplastificeerde look?
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
Om die reden gaat er dan ook een afsluitende laag op terpetinebasis overheen. Stel dat we een paneel van een kastje van amerikaans eiken meer willen laten lijken op frans eiken, dan gaat er eerst 2 lagen water gedragen verf op, eerst een rode die na half drogen doorgevreven wordt een licht bruine. Daarna geet er een zeer dunne laag hoogglans vernislak op daarna 1 a 2 lagen donkere was. Zou je dit met een terpetine verf doen in de juiste rood bruine kleur krijg je een lasticfantasic look i.p.v. faux frans eiken.

Wil je b.v. een houten trapleiding gewoon ordinair wit maken dan gebruikje gewoon een goede zijde of hoogglans alkydverf en smeer je eerst alle nerfjes dicht met grondverf. Daar wil je inderdaad geen acrylverf op hebben. En heb jij helemaal gelijk. Maar ja niet alles in deze werled is altijd zo simpel als het verfen van een kozijntje (niet persoonlijk tegen je bedoeld Marcel)
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 0
C 0
M 0
V 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan