klussen vragen

Fineer verven
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Klusvraagbaak forum index » Schilderen
Auteur Bericht
Bericht06 januari 2007, 23:21    
yerome
Gast

Ik heb een Ikea meubel in blank fineer. Nu wil ik deze graag een andere kleur geven. Iemand hier ervaring mee? (fineer is nu eenmaal moeilijk te behandelen...)
advertenties
tnimble
Gast

Hangt ervan af wat voor fineer je bedoelt.

Als het een afgelakte houtfineer is kun je het na goed schuren met b.v. een interieurbeits kleuren en opnieuw aflakken. Of ekkend schilderen met een alkyd of acrielverf.

Als het gaat om een plasticfineer, opschuren en dan met een kunstof primer gronden. Daarna klu je met een alkyd of acrielverf (kijk hervoor ook op de primer.)
rottierood
Gast

Ga nou geen acrylverf(watergedragen) gebruiken op iets wat door slijtage onderhevig is.Dit vliegt er geheid af.Watergedragen verven zijn daar niet geschikt voor.
Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld een trapleuning.Dezewordt na verloop van tijd kleverig door de verf.Alle lichaamsvetten van je handen blijven zitten op de verflaag en dit is moeilijk te verwijderen.
Gewoon een Alkydharsverf gebruiken(terpetineverdunbaar).
Marcel.
tnimble
Gast

Sorrie hoor maar rottierood, het de voorkeur gaat bij het verven (je moet eigenlijk de term kleuren) van meubelen zeer gebruikelijk om JUIST een watergedragen verf (vaak een transparante) te nemen. Afhankelijk van het soort meubel komt hier over heen of een hoogslans, satijn of matte transparante terpetijnlak, lak op PU basis of een wax of was product om de kleur af te sluiten en tebescherm tegen het afslijten.
Bericht06 januari 2007, 23:22    
tnimble
Gast

Ps, sorrie dat ik dit detail in mijn eerste reactie vergeten was aan te geven.
rottierood
Gast

Ik weet het niet hoor Tnimble,maar je begint in je eerste verhaal zelf over terpetinebasislakken.
En geloof mij nou maar,watergedragenverven nemen na verloop van tijd lichaamsvetten op op onderdelen die regelmatig vastgepakt worden.Trapleuningen enz.
Ik moet er bijna dagelijks mee werken(beroepsmatig!!!!!) en ik ben daar helemaal niet blij mee.
Maarja,als je je eigen verhaal door wilt zetten,prima.
gr Marcel.
rottierood
Gast

Het lijkt me trouwens stug dat fabrikanten van meubelen twee soorten verf gaan gebruiken.Watergedragen en ook nog eens terpetineverdunbare verven en lakken.
yerome
Gast

Heren,
In ieder geval bedankt voor de reactie. Echter blijft de vraag een beetje open........
Opschuren, primer en hierna terpetineverdunbare verf en?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Klusvraagbaak forum index » Schilderen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2