Tafelblad van vuren planken

  • #1

gjkreeft

New member
Ik wil een tafelblad maken van ongeveer 1 bij 2 meter. Ik wil vuren planken van 10 cm. breed en 18 mm. dik gebruiken en deze in twee lagen op elkaar bevestigen. Als ik de planken in de lengterichting half overlappend op elkaar leg, is het dan voldoende als ik ze met schroeven aan elkaar bevestig of is het beter om het geheel ook nog te verlijmen?

Of is dit helemaal geen goed idee en loop ik het risico dat het hele blad kromtrekt?
 
  • #2

rubo

New member
Dit kan zo wel maar dan moet je het onderling wel verlijmen. Omdat je het verlijmd is schroeven niet nodig en kan je het met spijkertjes ook wel vast zetten totdat de lijm is uitgehard.
Echter om het krom trekken te voorkomen moet je op de houtdraad letten. Kijk naar de kopse kant en merk op hoe de jaarringen lopen. Van de plank die ernaast komt te zitten moeten de jaarringen juist omgekeerd lopen. Om en om dus. De planken die daaronder komen moeten dit ook gaan doen.

Maar hierin zit nu juist het probleem:
Als je vloerhout koopt kan je de planken niet omdraaien omdat de groef en messing niet precies op de dikte van de plank zijn gefreesd. Hierdoor krijg je dus hoogteverschil. Dit is wel op te lossen als je niet naar de Gamma o.i.d. gaat maar naar een houthandel met een vandiktebank.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 0
S 0
C 0
J 2
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan