Dakbedekking vervangen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil het dak van mijn huis laten , of liever nog , zelf gaan vervangen. Het is een plat dak. Bitumen bedekking waar grind op ligt.

Er zijn twee dakramen/daklichten die uitsteken met zinken bekleding.

Nu wil ik eigenlijk alleen het bituum er afhalen en vervangen door een nieuwe laag dakbedekking. Het grind is nog goed.Het zink rondom het dak is goed tot redelijk dus ik wil dat ook behouden.

Ik heb een opgave die neer komt op 80 euro ex per m2.Zonder islolatielaag.Dat lijkt mij best veel,omdat dan het dak,dat ik met de onderburen deel dan neer zou komen op bijna 10.000 euro.

(Ik ongeveer 75m2 en de buren ongeveer 20m2)

De aannemer zegt dat het afval,de oude bitumen laag speciaal moet worden afgevoerd ,dat het onder het chemisch afval valt etc. en dat dat vrij duur is.

Ik heb altijd gedacht dat dat gratis bij het speciale grofvuil depot kon geschieden maar ja.

Nu mijn vragen:

Ik ben vrij handig , heb tot nu toe alles zelf gedaan aan mijn huis waar ik nu 2 jaar in bezig ben.

Is zo'n plat dak opnieuw bedekken (evt met isolatielaag) iets wat zelf te doen is? Als ik de klusfolders moet geloven is dat wel het geval.

Is de opgave van de aannmer realistisch?

En waar moet ik aan denken als ik aan zo'n klus ga beginnen?

Alle tips en ervaringen zijn zeer welkom.

Alvast veel bedankt voor de reacties.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De bitumen dakdekking is inderdaad chemischafval. Dit sient in folie ingepakt afgeleverd te worden bij het afvaldepot van de gemeente. Sommige gementen rekenen hier geld voor anderen is het kosteloos. Een aantal gemeentes leveren ook het inpak meteriaal en asbest setjes enzo gratis. Informeer daarover bij de gemeente. Of een gemeente in de buurt.

Let er bij op dat bij het verwijderen van de oude dakdekking het zink makkelijk beschadigd, vooral als het je eerste keer is.

Dak iolatie aanbrengen is een vak appart en wordt vaak fout gedaan (ook door annemers) vooral als het om isolatie aan de binnenzeide gaat. Beter is (bijna niet fout te doen) om drukvaste EPS platen te gebruiken aan de buiten zijde. Vaak moeten dan ook de boeidelen en mastieklatten worden vervangen omdat het dak een stuk dikker word.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
om je vraag te beantwoorden doe dit aub niet zelf dit moet je echt overlaten aan de vakman . en als je twijfelt aan de offerte laat je er nog een maken bij een ander bedrijf
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Mijn dakbedekking wordt morgen vervangen, de offerte van 80 euro per m2 lijkt me rijkelijk veel , in mijn geval wordt voor die prijs ook een isolatielaag neergelegd direct onder de bituumlaag, het is soms ook wel mogelijk de oude bituumlaag te laten liggen, in mijn geval is daar nl. voor gekozen. Dat spaart ongetwijfeld de verwijderingskosten uit. Ik zou daar zeker even specifiek mnaar informeren of het ook in uw geval mogelijk is. En nooit afgaan op 1 offerte, altijd 2 a 3 aanvragen, soms kan er telefonisch al een richtlijn worden gegeven, hoewel de tarieven redelijk op elkaar zijn afgestemd. Succes!
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dank voor de tips en ervaringen. Ik heb vandaag het dak eens kritisch bekeken en heb grote stukken van het ervan schoongeveegd. Ik ben blij verrasd om te zien dat de bitumen daklaag er eigenlijk heel goed uit ziet. Veel beter dan dat ik in eerste instantie dacht. Alleen op een paar plekken zitten er wat steentjes in het bituum gesmolten. Die verwijderen is geen probleem. Het dak lekt overigens niet. Ik wil het wel van een nieuwe laag voorzien omdat deze er al zeker 15 jaar op ligt.

Dus nu heb ik besloten in ieder geval die laag te laten liggen. De isloatie sla ik over , de kamers onder het dak hebben zich in de zomer en winter makkelijk laten verkoelen en verwarmen.

Dat houdt in dat de klus nu alleen een nieuwe laag dakbedekking zal zijn. Is dat wel eenvoudig om te doen?

Tips zijn wederom welkom....
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Op zich wel, maar je moet wel behoorlijk handig zijn en wat snel kunnen werken enzo. Een hobbie brandertje is niet voldoende om het te verhitten. Daar heb je een grote voor nodig (huren). Plakken kan e.v.t. ook maar is lang niet zo goed, en raad ik ook niet aan. Het moeilike zit er in om het voldoende te verwarmen zodat er voldoende vloeibaar is, zonder dat je er door heen brandt. Aan de naden als je het aandrukt moet het er flink uit komen. Het zogenaamde vol en zat zijn. Als je dit laat doen moet dit op zo'n 13 euro ex per vierkante meter uit komen (archidat richtprijzen). Omdat je het over een redelijke opp heb zou ik het laten doen.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Dank voor je advies.

Ik ben gister even gaan kijken bij wat bouwmarkten voor materiaal. Daar gaf iemand mij de tip om , als de daklaag nog vrij goed is , er een renovatielaag op aan te brengen met smeerbare bituum.

Dus geen nieuwe rollen erop maar een laag van primer en bituum er over heen smeren en dan het grind er weer op.

Wat vinden jullie van deze aanpak?

Alweer hartelijk dank alvast voor het advies!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 1
1 5
D 0
A 1
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan