Buitenmuren badkamer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben nu in mijn huis dat ik aan het verbouwen ben aangekomen in de badkamer.

De badkamer heeft een muur aan een balkon en een muur met raam aan de achterkant van het huis. Twee buitenmuren dus.

Ik heb de oude tegels,gipsplaten en betengel uit 1906 verwijderd. Nu heb ik dus twee kale muren. Niet vochtig , geen sporen ervan in ieder geval. Ik wil hier op latten een nieuwe gipswand aanbrengen.

Wel is de oude stuclaag op sommige plekken los en het lijkt wel verzand. Die haal ik natuurlijk allemaal weg.

De rest die nog redelijk vast zit wil ik laten zitten.

Daarna wil ik de wand weer egaal stucken. Hoelang moet ik die laag laten drogen voordat ik de gipsplaten aanbreng?

Of is het aansmeren nu niet eens nodig omdat ik toch een nieuwe gipswand plaats?

En ik wil de muur isoleren. Kan dat eenvoudig met isolatiewol met een dampremmende laag of is dat vragen om moeilijkheden als ik de gipswand afsluit?


Tips en advies zijn zoals altijd welkom!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De stuc laag is een kalk zand stuclaag en die zal inderdaad aardig korrelig zijn. De losse delen kun je op zich gewoon laten zitten, omdat je niets met deze stuc laag wilt gaan doen.

De gipsplaten in iedergeval de groene nemen of als je het niet te duur vind betonplexplaten of ocumeplaten. Deze zijn vocht bestendiger dan de groene gipsplaten.

Het uitvlakken kun je droog doen, door het skelet voor de plaatafwerking met een wiggetje te stellen voordat je de slapluggen vast slaat.

Voor de isolatie is het het beste om een wat grotere spouw te namen van b.v. 4 a 6cm. Maak een paar stootvoegen open voor de ventulatie van deze spouw en monteer EPS platen in het houtskelet zodat deze vlak tegen de platen aan komen. Als je betonplex gebruikt heb je in principe geen dampdicht folie nodig. Bij gipsplaat afwerking wel. Bij ocumeplaat is het opzich voldonede de achterkant in de buitenbeits of grondverf te zetten. Dit voorkomt het krom trekken van de platen en maakt ze 100% water ondoorlatend.

Zowel op gipsplaat, betonplex en ocume lijmen met flexibele lijm, en voegmiddel. Ook altijd kimpasta in de hoeken, rond de doorvoeren van leidingen en de naden tussen platen toepassen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Tnimble , perfect advies , perfecte hulp!

Mijn dank hiervoor!

Max
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan