Isolatie badkamerplafond

  • #1
A

Anonymous

Guest
Het plafond van mijn badkamer is oud en ik ga er een nieuw van groene gipsplaten tegenaan hangen. Er zal dan een spouw van ongeveer 5 a 6 cm ontaan.

Daartussen nog isloatie aanbrengen is volgens mij geen goed idee.Toch?

Erboven is een plat dak.

Maar is de spouw die ik nu ga maken genoeg om problemen te voorkomen? Zo nee , wat kan ik er dan aan doen om die te voorkomen?

Er komen 4 lampen IP 23 in dat plafond. 230v zone 2/3 is dat dan.

Alvast weer dank voor hulp en tips.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Jaen nee, die 5 a 6 is daar eigenlijk net effe te weinig voor. Een betere oplossing is als het een balk gedragen houten dak is,om de isolatie zo'n 4 a 5 cm tussen de balken te leggen. Ervoor te zorgen dat boven de isolatie ventulatie mogenlijkheid is om condensatie vocht af te voeren. Tegen de balken niet je eerst een dampdicht folie. Dan je tengels dan je groene gipsplaten. Op deze wijze krijg je niet het zeer veel komende probleem bij isolatie van een plat dak.

Als het b.v. een betonnen dak is kun je alleen zonder problemen aan de buitenkant isoleren. De spouw van de 5 a 6 cm is hier ook overbodig. De dampdicht folie achter de gipsplaten niet.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
In het algemeen is het bij een plat dak, ook een houten dak, beter om boven op het dak te isoleren met weervaste en beloopbare pur plaat. Dit noemt men ook wel een omgekeerd dak. Zo worden vocht-en rotproblemen voorkomen. Vooral in een badkamer is dat risico groot!
Als toch aan de onderkant wordt geisoleerd, dan moet de dampdichte folie onder de isolatie perfect afsluiten! Nieten alleen is niet genoeg. De randen moeten heel goed gekit worden.

Groeten, Hein
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Geachte,

Mijn badkamer bevindt zich onder een klein zolderruimte. De zolderruimte is gedragen door houten balken en beslegen met houten (beloopbare) planken. Zal ik isoleren met beloopbare pur platen en zonder dampwerende folie? Mag ik dan een plafond bevstigen aan de balken : dus plafond - balken - isolatie?

mvg
nespter
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hier zeker isolatie onder of tussen de balken, zorgen voor goede ventulatie boven de isolatie (dus de ruimte tussen de isolatie en de planken). Onder de isolatie dampdicht folie, daar onder de gipsplaten, daaronder de kim pasta + band, dooronder de afwerklaag.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Dampdicht folie altijd de naden overlappen en met tape vastplakken. Badkamers alstijd alle naden tussen wanden, wanden en vloer, en wanden en plafoind ofdichten, liefst met kimnaad pasta en wapaningsband. (b.v. EuroBand)

Van het weekeinde zag ik dat ze eindelijk ook de speciale klimaat dampdichtefolie ook in de dhz winkels (waarschijnlijk gamma in dit geval) hebben. Deze folie sluit volledig af binnen naar buiten, maar niet van buiten naar binnen.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
De isolatie ligt 'op' de houten constructie en niet 'tussen' het plafond en de planken.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Sorrie geen standaard oplossing voor omdat dit dan niet een normale situatie is.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 2
Similar threads
Isolatie badkamermuur 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan