Omtrekspeling bij (houten) raam (nog af te schilderen)

  • Onderwerp starter Venusalsa
  • Startdatum
  • #1

Venusalsa

New member
Mijn houten slaapkamerraam is vervangen, omdat de oude teveel houtrot had. Dit raam opent naar binnen.
Vanuit de fabriek is het vervangende raam met grondverf behandeld. De buitenkant en scharnierzijde zijn afgelakt door de schilders.

Na plaatsing van het raam lijkt er vanaf de binnenzijde gezien te weinig ruimte tussen de (rechter)onderzijde van het raam en het kozijn:




Het raam gaat nu gewoon dicht, maar ik vermoed dat als ik hem ga aflakken, dat deze kan gaan klemmen.

Bij het googlen over benodigde ruimte tussen raam en kozijn vond ik de omtrekspeling t.b.v. de cappilaire werking volgens de KVT’95 katern 20.

Dit zou betekenen dat het raam niet alleen simpelweg niet moet klemmen/vrij moet lopen, maar wel 3 á 5 mm ruimte aan de onderzijde moet hebben om houtrot te voorkomen.

Ik heb garantie op de plaatsing, dus het lijkt mij beter het bij de woningbouw neer te leggen om af te hangen/bij te schaven, dan dat ik (geen ENKEL verstand hiervan) een halve centimer van een raam af ga proberen te halen (en wellicht die garantie in gevaar breng).

Mijn vragen voordat ik dat doe:

1) Van welk punt meet ik eigenlijk die omtrekspeling (zie foto hieronder) rand A (heeft al iets meer speling) of rand B ?
2) Is er iets dat ik tot nu toe genoemd heb wat niet klopt?



Wat achtergrondinfo: koopwoning, voormalig huurhuis (voor ik er in kwam). Maandelijks betaal ik een soort VVE aan de woningbouw, zodat ik met de huurwoningen meega in groot onderhoud aan de buitenzijde. Zoals nu met het schilderwerk en daarmee vervangen van raam i.v.m. houtrout vorige.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
O 0
R 0
S 2
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan