CV ketel verliest druk

  • Onderwerp starter Paterlan
  • Startdatum
  • #1

Paterlan

New member
Sinds begin 2017 een ‘slepend’ probleem met onze Vaillant VHR 24-28C uit 2005. De CV verliest zijn druk. Op advies van installateur expansievat vervangen en leidingen / koppelingen op lekkage gecontroleerd. Helaas zonder enig resultaat.

Het probleem is:
- Druk CV loopt gestaag terug bij gebruik radiatoren / verwarming (per 1 a 3 weken van 1,75 naar 1,0)
- Zonder gebruik radiatoren / verwarming (tijdens zomer maanden) loopt druk zeer langzaam terug (5 a 6 maanden van 1,75 naar 1,25)

Hebben jullie een idee wat het probleem kan zijn?

Dank voor het meedenken en jullie reacties!
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Druk van CV-installatie mag maximaal een tiende of twee tiende in een jaar teruglopen!

Is er bij het vervangen van het expansievat ook het "overstortventiel" vervangen ?

Kijk ook eens of de automatische ontluchter (bovenop de pomp in de ketel) niet lekt?

Laatste tip:
zet de ketel uit, gebruik geen warmwater en kijk eens na een minuut of tien of geen er water lekt uit de slang van de condens afvoer.
Vul de ketel bij en contoleer nogmaals of er geen water lekt uit de condens afvoer.
Kan me herinneren dat er een serie van deze Vaillant ketels was waar de pakkingen van de warmtewisselaar na verloop van tijd gingen lekken !

Succes.
 
  • #3

Paterlan

New member
Beste fazertour,

Dank voor de 3 tips!

Overstortventiel is niet vervangen toen het expansievat vervangen werd. Kan ik op één of andere manie controleren of deze kapot is?

Zal de ontluchter in de CV nakijken op lekkage. Nog tips wanneer ik dit het beste kan doen? Als de CV 'stationair' draait of juist op 'volle toeren'?

Als laatste zal ik natuurlijk ook kijken of er geen water uit de slang lekt. Je schrijft...vul de ketel bij... dien ik de ketel eerst helemaal leeg te laten lopen? Of bedoel je eerst kijken of deze lekt met huidige druk en daarna kijken of de ketel lekt als de druk verhoogd is?
 
  • #4

fazertoer

Klus expert
Als er water uit het overstortventiel komt is deze stuk!
Niet aan de knop draaien want dan kan het overstortventiel gaan spuien en blijft deze spuien!

Ontluchter visueel controleren op lekkage als de ketel uit is, anders bestaat er kans op verbranding !

Zoals je zelf al schrijft "eerst kijken of deze lekt met huidige druk en daarna kijken of de ketel lekt als de druk verhoogd is".
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan