Verband tussen probleem verwarming en waterpomp/sanibroyeur?

  • Onderwerp starter Electrocute8
  • Startdatum
  • #1

Electrocute8

New member
Misschien is dit nogal vergezocht, maar ik ben een beetje wanhopig op zoek naar een oplossing. Of beter gezegd, naar een verband tussen een kapotte verwarming en een kapotte sanibroyeur. Monteurs die ik heb gesproken zeggen dat het stom toeval is, maar tot twee keer toe zijn ze tegelijkertijd kapot gegaan. Omdat ik steeds of een loodgieter spreek of een verwarmingsmonteur, denk ik dat ze gewoon te weinig van elkaars domein af weten om een eventueel verband te zien. Vandaar dat ik hier even naar hulp zoek.


Het uitgebreide verhaal:
Ik heb stadsverwarming (ketel van Ferroli) met vloerverwarming en twee convectoren in de keuken. Een paar weken terug viel het me op dat die convectoren het niet deden, en dat het sowieso wel erg koud was in huis. Ik heb geen centrale thermostaat met display, maar in elke ruimte zo'n simpele Uponor draaischijf om de temperatuur in te stellen. Die geven normaal een rood lampje als ze aan het verwarmen zijn. Ook die lampjes doen het niet.

Vrijwel tegelijkertijd ging de sanibroyeur kapot. Ik heb een split-level-woning en mijn badkamer ligt onder rioolniveau. Een Sanicubic 2 Pro pompt water van douche, bad en wastafel af naar het riool. Die pomp zit naast de badkamer in een betonnen bak onder de trap, onder een houten luik. Pas toen het hoogwateralarm van dat ding ging blèren, had ik door dat die hele bak onder water stond. Een loodgieter heeft na meerdere bezoekjes uiteindelijk die pomp weten te repareren. Wat hij precies heeft gedaan, weet ik niet.

Toen zat ik nog steeds met de kapotte verwarming. Door het 'stookseizoen' was het werkelijk onmogelijk om iemand te vinden die langs kon komen, vandaar dat dit al zeker 6 weken speelt. En alle monteurs die langskwamen, rommelden voor mijn gevoel maar wat aan. Sommigen beweerden dat er een motortje vervangen moest worden (en probeerden dat tot 3 keer toe onder het mom van 'Ferroli is echt kutspul, dit motortje is ook al kapot'), een monteur van Ferroli zelf zei dat het kwam door een sensor en weer anderen zeiden dat de thermostaat niet goed was aangesloten.

Warm water deed het wel, totdat monteur 3 de bedrading van de thermostaat eruit had getrokken. Hij heeft alleen kennis van ketels, en niet van de thermostaat. Daar zou dan weer een ander voor langs moeten komen. Volgens hem was de thermostaat niet goed aangesloten. Door die los te koppelen, zou de verwarming het gewoon moeten doen, alleen zou de ketel dan onnodig blijven pompen, ook als we de kamerthermostaat uit zouden zetten. Een tijdelijke oplossing dus, zodat we niet nog langer in de kou hoefden te zitten. Fijn idee, maar een dag later deed het warme water het ineens niet meer. Alleen het resetten van de ketel hielp, en dan slechts tijdelijk. Ongeveer 15 minuten warm water na elke reset. Net genoeg om even te douchen.

Gisteren is er een monteur langs geweest die de thermostaat opnieuw heeft aangesloten en de ketel heeft gereset. De verwarming deed het weer - althans, een paar uur lang. Daarna vielen de convectoren in de keuken weer uit. Gelukkig nog wel heet water. Terwijl de monteur bezig was, hing er al een beetje een putlucht bij de meterkast. Ik dacht meteen weer aan de sanibroyeur, en jawel, die deed het ineens niet meer. Ik hoorde hem niet meer brommen als ik water gebruikte in de badkamer en het kastje in de meterkast gaf een rood 'hoofdalarm' - alleen geen sirene. De gebruiksaanwijzing is hier niet heel duidelijk over, maar rood lampje = hoog water. Op de pomp zelf zit een knop om hem handmatig te laten pompen, die werkt nog wel.

Huidige status is dus terug bij af: kapotte sanibroyeur, kapotte verwarming, maar wel heet water. Weer met het installatiebedrijf (Sankomij) gebeld dat hier gisteren was. Die spreken over stom toeval (dat de waterpomp ook stuk is) en kunnen tot overmaat van ramp pas dinsdag weer langskomen.

Ik snap dat dit bericht niet helemaal past bij dit forum van klussers, maar ik hoop heel erg dat er misschien iemand is die wel een idee heeft hoe deze twee zaken verband kunnen houden. En misschien ook en tip over wat voor soort expert ik dan langs kan laten komen die beide zaken kan oplossen.
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Vervelend probleem!

Ferroli ketels staan niet bekend om hun kwaliteit maar wel bekend om hun storingen, maar dat terzijde.

Denk dat je het moet gaan zoeken in een contact bij de Sanibroyeur !
Zit deze toevallig op dezelfde groep als de ketel, want dat zou verklaren als de Sanibroyeur uitvalt de ketel ook niks meer doet?

Meestal fungeert de ketel als voorraad/opslagvat en verwarmd bij als er warmtevraag is bij een stadsverwarmingssysteem.
Verwarming en warmwater zitten meestal gescheiden door een "wisselaar" die tussen de voeding van de stadsverwarming en het systeem in huis zit.
Bij vraag gaat er een regelaar/kraan open al naar gelang de behoefte.

Zal dus eerst maar eens stap voor stap onderzoeken wat en waar er wat gebeurt om het e.e.a. uit te sluiten.

Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan