Functie mengventiel tussen Stiebel Eltron en CV-ketel

  • #1

willemsiebe

New member
Beste klussers,

Ik heb een vraag. Wij hebben een Stiebel Eltron LWA 252 in combinatie met onze CV-ketel.

Op onderstaande afbeelding is te zien dat de koud waterleiding naar de Stiebel gaat (in plaats van de CV ketel als er alleen een CV ketel zou zijn). De Stiebel warmt het water vervolgens op tot 54 graden, dat binnenkomt bij het 'mengventiel' (zie ook andere afbeelding ingezoomed). Op het mengventiel staat een K, W en M. Vanuit het mengventiel gaat er een leiding omhoog (daar waar normaal het koude water de CV binnenkomt, en nu dus opgewarmde water van Stiebel) en een waterleiding opzij die rechtstreeks aangesloten is op de warm waterleiding.

Ik vraag mij af: wat is nou de functie / correctie werking van het mengventiel?

Als ik warm water vraag, bijvoorbeeld de douche aanzetten op 36 graden, zou ik verwachten dat het warme water van de Stiebel (dat immers 54 graden is) buiten de CV ketel om direct naar de warm waterleiding gaat (dus vanuit M naar K). In tegenstelling tot deze verwachting slaat bij elke warmwater vraag de CV ketel echter aan, en warmt de CV het water van de Stiebel verder op naar meer dan 70 graden. Dit terwijl dit naar mijn idee helemaal niet nodig zou moeten zijn gezien de warm watervraag voor 36 graden.

Hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven over de functie en werking van het 'mengventiel'.


 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Zoals je op de pijlen van het mengventiel kunt zien, komt van links het koude water K.
Van boven het warme water W.
Vanuit de ketel en gaat rechtst (uittrede) het mengwater M, het huis in naar de mengkranen.

Wat ik vreemd vindt, is dat de Stiebel een boiler is die zijn eigen warmwater voorrad op pijl dient te houden, maar uit het verhaal neem ik op dat de cv-ketel ook een deel voor zijn rekening neemt om het warmwater bij te verwarmen?

Normaal dient het "mengventiel" om de warmwater temperatuur naar een douche/bad e.d. in te stellen wat vanuit de cv-ketel wordt verwarmd,en niet voor een boiler?

Is de thermostaat van de boiler niet defect waardoor de boiler al bij 54 graden afslaat en dat daarom de cv-ketel bij gekoppeld is om de temperatuur alsnog op 70 graden (65 is genoeg!) bij te verwarmen?

Eigenlijk is het nu "dubbelop", en een cv-combiketel die warmwater verwarmd en een boiler die warmwater verwarmd!

Zie helaas geen foto hoe de leidingen onder de boiler zijn aangesloten en waar nu de warmwater leiding vanuit de boiler naar toe loopt?
Als ik naar de pijlen kijk die je in de foto`s heb toegevoegd, gaat er dus "heet water" vanuit de ketel het leidingnet in en warmwater vanuit de boiler door het mengventiel naar de ketel?
Dus mijn conclusie is, dat in het "mengventiel" de "keerklep" eruit is gehaald, want zoals je op het mengventiel kunt zien moet het water de richting van de pijlen opgaan en niet de andere richting op!

Het is een groot verhaal maar ik zou kiezen voor, of; warmwater via de cv-ketel (doorstroom) of via de boiler (voorraad) want op deze manier heb je TWEE energie verbruikers die elkaar een beetje aan het helpen zijn om warmwater naar je tappunten toe te krijgen.

Succes.

m.v.g. J.W.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan