radiatorombouw luchtgaten

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoi allemaal, vraagje:
Is het genoeg als je bij je radiatorombouw alleen aan de bovenkant luchtgaten hebt?
Alvast bedankt.
Ronald.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Extra, hoe dik mag het hout maximaal zijn voor je ombouw??
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Voor een betere warmteverdeling heb je beter boven en onder gaten. Dan kan de koude lucht van onderuit worden aangezogen en de warme lucht boven weg. Zou he t niet aanraden dus.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo Ronald, ik heb op een bericht van jackdevlam (geloof ik) gepoogd uit te leggen hoe je dit het beste kunt aanpakken (Re:verwarming, 28/1). Het antwoord is nee, je hebt erg weinig aan een ombouw met alleen bovenopeningen. Je hebt bij een radiator feitelijk niet zoveel aan een ombouw; je blokkeert de werking van een radiator (radiatie = stralen) aanzienlijk met zo'n ombouw. Om het warmteverlies nog enigszins in te dammen, kun je de voorzijde van zo'n ombouw voorzien van een halfopen scherm (mat of rooster). Bij een dichte ombouw met onder- en bovenopeningen raad ik aan om een convector te gebruiken als warmtebron (is nog zuiniger ook omdat de temperatuur van je CV-water omlaag kan naar ca. 45 graden). Buiten dat, reageert een convector sneller op een warmtevraag. Maargoed, een radiator is vaak wel goedkoper. Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan