tafelblad

  • Onderwerp starter jefsusan
  • Startdatum
  • #1

jefsusan

New member
Hallo! Ik wil graag zelf een tafel maken. Ik heb al in meubelzaken rondgeneusd en op zich zijn we vrij handig dus dat moet wel gaan lukken. Maaarrrr...zijn er tips hoe ik het beste het blad kan maken. We willen het maken van 3 cm dikke en 20 cm brede planken. Ik ben alleen bang dat in de loop der tijd er kieren kunnen gaan ontstaan tussen de verschillende delen waardoor je een soort lattenbodem gaat krijgen zeg maar. Maw hoe kunnen we de verschillende planken het beste verlijmen of verbinden om meer het idee te hebben van een geheel/massief blad?

gr.
 
  • #2

bever

New member
Volgens mij zijn planken van 20 cm te breed , je kunt het beste de planken niet breder nemen dan 10cm en ze om de 25cm verbinden met lamello,s daarna constuctie lijm er tussen en het blad verlijmen de kans dat het dan gaat kieren is miniem vr gr
Bever
 
  • #3

Sanders

New member
De balken moeten zoiezo goed vlak + haaks zijn, de balken kun je inderdaad onderling met lamello's aan elkaar vast maken, maar ik neem aan dat je zelf geen lamellofrees hebt? Je kunt de balken ook gewoon koud (zonder verbinding ertussen) verlijmen. Neem hiervoor geen constructielijm maar gewone goede witte houtlijm, constructielijm is hiervoor helemaal niet nodig. Als je de balken gaat verlijmen moet je naar de jaarringen kijken dat je deze om en om legt (dus de eerste keer jaaringen naar boven, 2 keer jaaringen naar beneden, 3e keer jaaringen naar boven enz enz.) dit is voor het kromtrekken. De balken goed klemmen met meerdere lijmklemmen (als je niet genoeg of niet zulke grote gewoon kopen, dat is echt essentieel want de balken moeten zonder kieren aan elkaar verlijmd worden) alles goed aantrekken, ook balkjes met lijmklemmen van onder naar boven zodat de balken niet van onder naar boven gaan schuiven. Heeeel veel lijm gebruiken, Teveel is niet erg! gewoon de te lijmen kanten dik insmeren! Daarna om de oneffenheden uit het blad te halen gewoon met een bandschuurmachine met een felle korrel, op het oog goed vlakschuren (vergt wel oefening).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 0
C 0
G 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan