Voorkomen scheuren plak boomstam, en conserveren

  • #1

erict21

New member
Ik wil een klok maken op een schijf boomstam, eiken.
Ik krijg deze schijf "nat" aangeleverd. Om nu te voorkomen dat deze schijf (doorsnede 40cm, 7cm dikte) gaat scheuren heb ik het volgende bedacht:

Ik frees de binnen/achterzijde 5,5cm uit, en laat de buitenzijde ongeveer 3cm naar binnen toe ongefreesd.
Daarna nog 2 stappen:

Ik haal de kern eruit (diameter ongeveer 3cm) zodat de krimp richting de kern meer ruimte krijgt.

En als laatste, omdat het er toch in moet...ik boor 60x 25 gaatjes van 0.7mm voor de wijzers. Al het bovenstaande dus nog in vochtige status van het eiken.

Mijn vraag is nu:
Heeft er iemand van hout zoveel kennis om te kunnen zeggen dat dit afdoende is om in elk geval de buitenzijde/schors niet te laten scheuren nadat de hele schijf is gedroogd?
Of zijn er nog andere methoden/alternatieven te bedenken?

Mijn tweede vraag is met welk middel het het beste is te conservern...
Voorwaarde is dat het wel z'n transaparante aanblik moet behouden.

Iemand die hier iets over kan zeggen/veel van af weet?

Alvast bij voorbaat dank!
Gr Eric
 
  • #2

pietpoerrie

New member
Hallo,
Ik kan je niet helpen met je probleem, maar zit wel met iets gelijkaardigs.
Ik zou graag barkrukken maken van eik. Ik heb een stuk boomstam van diameter 40 cm in schijven van ongeveer 7 cm gezaagd. Toeval :).
Ik weet dat het niet de beste moment was om ze te verzagen (sapstroom was al op gang) maar soit: ze liggen hier en ik wil er het beste van maken. Na wat zoeken op het net vond ik wat je waarschijnlijk al lang wist: gelijkmatig en geleidelijk aan laten drogen (dus niet in de zon leggen).
Ik vraag me af of het zin heeft om vooraf al gaten in de schijf te boren. Is dit beter om de spanningen in de schijf te verminderen?
Een ander idee dat ik had was om rondom de schijf een stuk bandijzer te plooien, en dit om de zoveel tijd bijspannen d.m.v. een draadstang ofzo. Ik ga dit in ieder geval proberen en zal, als ik eraan denk, mijn bevindingen hier posten. Suggesties altijd welkom
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan