Advies CV Ketel: HR of VR Ketel

  • #1

Annelies

New member
Hallo allemaal,

Graag wil ik advies over het vervangen van mijn cv ketel. Ik heb verschillende installateurs een offerte laten maken. En ze geven allemaal een verschillend advies. Ik zit te dubben of ik een vr of een hr ketel moet nemen. De VR ketel is goedkoper in de aanschaf, maar duurder in verbruik. De HR ketel is duurder in de aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Bovendien moet ik bij een HR ketel een condenspomp laten plaatsen met een afvoer naar de wasmaschine afvoer, want die zit het dichtse bij de ketel. Welke keuze is het beste? Maakt zo een condenspomp veel geluid en is zo'n afvoer een veilige oplossing? Wat is de kans op lekkage? Scheelt het veel in gasverbruik? Bij de aansluiting van een HR incl condenspomp ed etc ben ik 1725 kwijt en voor de VR 1450 euro's.

Met vriendelijke groetjes,
Annelies
 
  • #2

marcel

New member
Hei Annelies,

VR of HR hangt af van een paar factoren.....
Welke ketel heb je momenteel? Combi of solo?
Wat is je gemiddelde gasverbruik per jaar met die oude ketel?
Komt die nieuwe ketel ergens in de kelder of zo?
Waarom anders die condenswaterpomp?
Is er ook gerekend met een nieuwe rookgasafvoerpijp?

Opm: 1.750 euro voor een HR met condenswaterpomp is beslist niet duur....
 
  • #3

Annelies

New member
Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb een combiketel. Gasverbruik weet ik zo niet, dat zou ik na moeten kijken. De nieuwe ketel komt in de plaast van de oude in een bovenkamer. Die condenspomp, omdat tussen die kamer en de wasmachine (dichtsbijzijnde aansluiting op het riool), een trapgat zit en deze zonder condenspomp op een lelijke manier de afvoer ziet lopen. De nieuwe rookgasafvoer kan zo geregeld worden, dat is gewoon een vervanging van de oude.
De hr ketel is inderdaad niet duur. Waar ik alleen mee zit is die afvoer van water die bij die ketel nodig is. Dat moet langs het trapgat, wat op zich netjes afgewerkt kan worden. Maar als dat netjes afgewerkt moet worden met condenspomp. Is dat al die moeite waard om een hr ipv vr te nemen? Bovendien hoorde ik dat een condenspomp evt lawaai kan maken en onderhoudgevoelig is. Dan ben ik ondanks de mindere stookkosten, misschien toch nog duurde uit. Weet jij wat het verschil is in percentages tussen een vr en een hr in verbruik? Ik zal nog even nakijken wat ik per jaar aan gas verbruik.

Groeten,
Annelies
 
  • #4

marcel

New member
Een HR-ketel is zonder meer aan te bevelen.
Maar je twijfelt vanwege die condenswaterafvoerpomp...
Natuurlijk maakt zo'n ding wat geruis tijdens het pompen
en natuurlijk heb je een overstroming, als zo'n pompje in storing gaat.
Je moet dus kiezen:
* Lelijke rioleringsbuis (32 of 40mm) langs het trapgat.
* Weggewerkte oplossing met een hoorbaar en storingsgevoeling pompsysteem.
 
  • #5

roykejanssen

New member
Beslist HR. Condenspomp kun je inderdaad laten vervallen in afweging nemen van afvoer buis uiteraard. Bij een VR heb je sowieso ook een inlaatcombinatie nodig die eveneens op de afveor aangesloten moet worden of ze moeten er een emmertje onder willen zetten :?

Roy
 
  • #6

Annelies

New member
Het blijft een lastige keuze.
Voor de VR Ketel schijn ik alles al in huis te hebben. Dan is het een kwestie van het vervangen van de buizen....
Ik weet dat de HR inderdaad een betere keuze is qua verbruik. Toch ben ik nieuwschierig naar hoeveel mij dat per maand zal schelen! Is dat echt zoveel? Natuurlijk is HR ook beter voor het milieu.
Alleen die aansluiting op het riool met die condenspomp zit me nog steeds niet lekker, want inderdaad moet ik tussen of een lelijke rioolbuis langs het trapgat of een storingsgevoelig pompsysteem kiezen. En een afvoer naar buiten is me vaak afgeraden vanwege heb bevriezingsgevaar.
Mijn gasverbruik per jaar is tussen de 800 - 900 m3.

Zucht!
Annelies
 
  • #7

marcel

New member
Hei Annelies,
Met een jaarverbruik van 800 m3 moet je van de HR echt geen schokkende besparingen verwachten. Reken op ongeveer 120 m3 zuiniger.... Per maand dus ongeveer 10 m3. Kijk naar de m3-prijs op je jaaropgave en bereken de besparing.
 
  • #8

roykejanssen

New member
je kunt rekenen op een 10-15 % lager gasverbruik bij een HR ipv een Vr. In het beste geval: bij een gasverbruik van 900 m3 zou dit 135 m3 per jaar zijn x gasprijs van pak 'm beet € 0.70 = € 95,00 per jaar.

De rest kun je zelf.
 
  • #9

roykejanssen

New member
En....wat is het geworden ? ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan