Dakbedekking zelf doen of uitbesteden

  • #1
A

Anonymous

Guest
We zijn bezig met een grote uitbouw van onze woning en bijna toe aan het dak.
Op het dak zal dakleer moeten komen,
de balken en platen met isolatie zijn al geplaatst.

Mijn vraag is; kunnen we dit zelf doen?
Of is het beter om het aan een vakman over te laten?
We horen wisselende verhalen...

We zijn zelf erg handig en hebben tot nu toe alles zelf gedaan, maar het schijnt dat dat werkje nogal erg precies moet omdat je anders grote kans hebt op lekkage.

Wellicht kan iemand ons helpen aan een goede uitleg als we het eventueel zelf kunnen doen?

Alvast bedankt!

vr gr

Bianca
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Bianca,

Er zijn tegenwoordig twee methode's om dakleer te bevestigen.
-Met een brander, zoals alle prof's dat doen. Ik zou er zelf niet aan beginnen omdat het hier op gevoel aan komt en het is heel makkelijk om te kort of te lang te gaan branden.
-Met koude kleefstof en speciale bitume rollen. Is gewoon in de bouwmarkt te koop. Ik heb het zelf nog niet gebruikt maar het klinkt reuze eenvoudig, smeeren en plakken. Moet maar eens kijken in de bouwmarkt.

Succes.

P.S. Ben wel benieuwd hoe het is om met de koude kleefstof te werken, dus als jullie besluiten ermee te gaan werken, laat even iets weten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bianca,

Hier nog even over die koude kleefstof.
Kijk eens op internet onder :
aquaplan. roofix

Kan je het een en ander lezen.

Succes,
Tjeerd.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi bianca,

Wat worp vermeld met de koude kleefstof is goed te gebruiken bij kleine reparaties, ik heb hier ook mee gewerkt maar kon opnieuw beginnen.
1ste als het gaat regenen en het water loopt onder de roofing door dan laat dit produkt los.
2e Alle naden moeten 24 uur op de gehele lengte onder druk staan voor hechting. Dan kan het ertoe leiden dat op plaatsen waar een slechte hechting is onder het dakleer blazen ontstaan.
Dit produkt is enkel voor kleine reparaties en niet geschikt voor een geheel nieuw dak, dan is er ook nog de prijs die je ervoor betaalt aan de hoge kant.
dit is geen kritiek of negatief bedoeld naar worp toe.
Op een nieuwe repley leg ik u uit hoe ik te werk ben gegaan.

w w
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
1 neem voor de eerste laag de spijker rol en leg deze vast met asfalt nagels.
vast spijkeren aan de kanten en in het midden op willekeurige afstand maar toch dat de spijker rol strak ligt.

2 Kies voor een goede afwerklaag met Leislag en UV bestendig, deze brand je op de spijker rol.
Neem de totale lengte van het dak denk eraan dat de opstaande randen mee gerekend worden, en snij de banen op maat. Denk eraan dat de naden bij het overlappen meegaan met het water, het overlappen van de banen is al aangegeven op het dakleer hier zit geen lijslag.
rol de 1ste baan helemaal uit over de gehele lengte, rol deze op tot in het midden van daaruit begin je te branden vanaf de opgerolde zijde, als deze is gebrand rol je de andere kant op en weer vast branden, na deze handeling heb je de eerste baan klaar.

tip1 ga niet lopen op het dakleer terwijl gebrand word door de hitte trap je voet afdrukken in het asfalt die kunnen leiden tot lekkages.

tip2 gebruik een bezemsteel om de rol vooruit te rollen en tegen te houden bij het branden.

tip3 Bij het branden gaat men heen en weer over het dakleer, zo gauw als je ziet dat de bitumen laag begint te smelten rol je langzaam het dak leer naar voren, de gesmolten teer vloeit mee naar voren toe. Niet te lang op één plaats branden. gelijkmatig verdelen en stem de brander hierop af.
Let op met branden als de gasknop wordt ingedrukt om te branden de vlam zie je niet (hoor je wel)en de hitte die ontstaat.

tip4 gebruik hitte bestendige handschoenen

tip5 hou water bij de hand bij eventuele brand die kan ontstaan.

tip6 heb je bedenkingen hierover of twijfels laat het dan doen.

ik heb mijn ervaring omschreven om je te helpen, laat maar éens iets weten.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
De versie van worp is inderdaad meer een noodoplossing Willy heeft het bijna helemaal goed ten eerste hoef jij geen spijkerrol te gebruiken want uit jou verhaal begrijp ik dat jij je isolatieplaten al op het dak hebt liggen daarop zit waarschijnlijk al de glasvlies waarop je kunt branden alleen goed opletten dat je platen stormvast liggen.
Nu komt het je bevestigt eerst je daktrim.(alluminium)
in die trim brand je eerst stroken dakbedekking van ongeveer 25 cm breed.
dit doe je rondom de aanbouw.
nu leg je je dampweerende laag plat op het dak van strook naar strook(dit is een dunner soort dakbedekking met gaten erin)
als dat gebeurd is ga je pas je brandrol aanleggen deze maak je eerst op maat zorg dat hij ongeveer 10 cm overlapt zowel onderling als bij de stroken.
is het dak dicht dan snij je nog een keer stroken rondom en brand je die weer in de daktrim dus rondom heb je nu 2 lagen bedekking liggen van 25 cm breed zig zag.
wat het branden betreft je zegt dat je best handig bent dus gewoon doen.
je kunt je dan aan de raad van willy houden zoals hij het uitlegde met het uitvloeien gewoon even aan drukken tot je de teer uit ziet puilen.nog een tip nooit branden als het vochtig is (slechte hechting). suc6 rondom moet je ook deletatie latten aanbrengen ter ondersteuning (zijn schuin gezaagde latten hoef je niet te spijkeren)
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 1
D 0
D 0
A 6
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan