HR ketel rookgas afvoer

  • #1

Niek

New member
mijn huisbaas is van plan om een HR-ketel te laten plaatsen in mijn huis van 1920, en er is al iemand van het installatie bedrijf langs geweest om de situatie op te nemen, en die de wilt de ketel in de keuken hangen en aansluiten op een oude afvoer waar naar alle waarschijnlijkheid vroeger een kolenkachel op aan gesloten was, maar het kan ook luchtafvoerkanaal zijn dat naar een verbouwing in de zestiger jaren is aangebracht, in ieder geval zit er geen pijp in maar is die gewoon opgemetseld met bakstenen.
Nu is mijn vraag mag dat ?
ik vraag dit omdat ik in een andere reactie het volgende heb gelezen.

Natuurlijk niet!
Voor de afvoer van rookgassen gebruik je materiaal dat hiervoor geschikt is en een construktie die volgens GAVO of bouwbesluit wordt voorgeschreven.
Een ketel met atmosferische brander kan op dunwandig aluminum en de uitmonding op de tweede pan vanuit de nok van het dak.
Een VR-ketel krijgt dunwandige RGA terwijl voor een HR dikwandig RGA nodig is.
Bij twijfel gewoon laten doen door een installateur!
 
  • #2

marcel

New member
Een HR-ketel gewoon aansluiten op een bestaand gemetseld schoorsteenkanaal kan niet.
Het kanaal zou zeiknat worden van de condens uit de rookgassen.
Vermoedelijk is de installateur van plan om een flexibele RVS voering door het kanaal te trekken vanaf de ketel tot de uitmonding boven de schoorsteen.
Het condenswater wordt zodoende teruggevoerd naar de cv-ketel en daar opgevangen en afgevoerd naar de riolering.
 
  • #3

Niek

New member
of dat zo is weet ik niet, maar die installateur heeft wel gezegt dat er een afvoer moest komen als de ketel op de zelfde plaats als de oude ketel word geplaatst, en dat die nieuwe HR-ketel het beste in de keuken geplaatst kon worden, omdat het minder werk is en de warm en koud waterleidingen en de afvoer van de badkamer op die plaats aanwezig zijn, waardoor hij niet eerst waterleidingen en afvoer naar boven op de zolder hoeft te maken, en dat het warm water dan niet zo'n lange weg hoeft af te leggen voordat het uit de kraan in de keuken komt. wat opzich wel beter is, want ik heb nu een badgeiser en die hangt in de stal en al s ik nu de warmwaterkraan open draai in de badkamer duurt dat al gouw een minuut of 5 voordat er heet water komt.
Maar nu is wel mijn vraag of dat wel goed is in verband met lucht die ontrokken word waardoor ik extra moet gaan ventileren, En de geluidsoverlast, want ik neem aan dat die ketel niet geruisloos is als die brand.
 
  • #4

marcel

New member
Een Hr ketel is meestal een "gesloten toestel". D.w.z. dat de verbrandingslucht van buiten wordt aangezogen en tevens de rookgassen weer naar buiten worden geblazen. Er wordt dus geen lucht uit de opstellingsruimte gezogen.
Zo'n cv-ketel is zeker niet geruisloos. De pomp en de ventilator kunnen goed hoorbaar zijn. Geluiddicht aftimmeren is een optie, mits het toestel goed bereikbaar blijft voor het uitvoeren van onderhoud.
 
  • #5

Niek

New member
Dan zal die toch een ook tweede kanaal moeten aanleggen,
want verse lucht uit een kanaal halen waar op het zelfde moment verbrande gassen doorheen gaan lijkt me onwaarschijnlijk
 
  • #6

marcel

New member
Als er een flexibele rookgasafvoerbuis door het schoorsteenkanaal wordt gertrokken, dan kan de omliggende ruimte in dat (vierkante) kanaal worden gebruikt voor de aanvoer van lucht naar de cv-ketel.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan