resten vloerbedekking verwijderen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoe krijg ik het beste foamresten van vloerbedekking van een betonnen vloer verwijderen? Zijn hier geen machines voor te huren?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Hans & Isa,

Ik weet dat er een machine voor bestaat; de tapijtstripmachine van Festool (TPE-RS 100 Q).
Waar en of 'ie te huur is kan ik je helaas niet vertellen.
Wel weet ik uit ervaring dat het superieur gereedschap is, wat zeer prettig werkt. Dus als je de kans krijgt . . . .?
Ik hoop dat er wat aan hebt. Het gaat echter waarschijnlijk om een éénmalige klus (zodat aanschaf te duur is?)
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hans en Isa
Dergelijke machine's zijn te huur bij professionele verhuurbedrijven zoals Huurland, B0-rent, e.d. (vloerscrubbers of tapijtstrippers)
Ik heb toevallig vorige week ook lijm verwijderd. Alleen langs de muren, dus geen hele vloer,dit is redelijk goed gegaan met spiritus. Een klein gaatje in de dop, sproeien en dan met plamuurmes afschrappen. Ook zijn er wel wateroplosbare lijmen.(dus eerst dat maar proberen) Tot slot heb ik bij Gamma een middel gezien wat er speciaal voor bestemd was, maar dat vond ik wat duur.
Succes.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik denk dat jullie probleem niet alleen gelegen is om de resten van een foamlaag te verwijderen maar ook de lijmlaag.
De bewuste foamlaag is de zwakke schakel bij het verlijmen van vloerbedekking, bij verwijderen van tapijt of vinyl o.i.d. blijft
altijd een gedeelte achter op de vloerbedekking en lijm (ondergrond). Vermoedelijk is de lijm op basis van chloropreen, dit is te herkennen aan de geel/créme kleur en bij verwerken is de ketondamp kenmerkend (zuurtjes geur).
Dit lijmtype is in het verleden veelvuldig gebruikt door de vloerenleggers, sinds januari 2001 is dit voor de beroepssector
van vloerenleggers verboden in het kader van de VOS-bestrijding en Organo-psychosyndroom (klachtenpatroon veroorzaakt
door blootstelling aan organische oplosmiddelen).
Voor de verwijdering hiervan bestaat wel apparatuur maar deze wordt alleen grootschalig toegepast door een speciale beroepsgroep. Die honderden m2 vloeroppervlak en meer reinigen door werpstraalmachines, nevelstraalapparatuur,
frees, schuurmachines e.d. Als hierbij de betonondergrond opgeruwd of beschadigd wordt dan wordt deze opnieuw
voorzien van een zgn. self-leveled anhydriet- of monolietvloer waarop dan weer de uiteindelijke vloerbedekking op
wordt aangebracht.
Voorzover mij bekend is dit soort apparatuur niet te huur bij de Praxissen, daarbij niet (altijd) geschikt om door een
doe-het-zelver te gebruiken voor het reinigen van een vloertje in een woonhuis
Een werkwijze die ik niet voorsta, want vroeg of laat wordt je toch geconfronteerd met het verwijderen van misschien wel
een dubbele lijmlaag, is om alleen de foamlaag handmatig te verwijderen, dit met behulp van scherpe steekmessen,
schrapers oude vijlen waaraan een scherpe voorzijde geslepen, heel grof carborundumschuurpapier e.d.
Op de achterblijvende lijmlaag kan dan weer vloerbedekking worden aangebracht, hetzij gelijmd of los gelegd.
Houd er rekening mee dat de huidige watergedragen lijmen voor vloerbedekking geen goede hechting kunnen geven op
het genoemde lijmtype tenzij deze grondig wordt opgeruwd.
Wil je hierna toch de lijmlaag verwijderen – wat is te prefereren - dan is dit alleen mogelijk met een verfafbijtmiddel op
methyleenchloride of loog basis en anders met een scherp oplosmiddel met een sterk oplossend vermogen.
Dit zijn niet de aromatische of alifatische koolwaterstoffen zoals terpentine en benzine maar ketonen, esters en glycolethers
(methylethylketon, methylisobutylketon, aethylglycol, butylglycol) die in de handel bekend zijn onder de naam cellulose
verdunning of thinner.
Bij het gebruiken van een afbijtmiddel: giet of strijk dit behoorlijk dik in met een kwast, geef het middel de tijd om zijn werk
te doen. Als de lijmlaag zacht en snotterig is deze met een steekmes verwijderen. Gereinigde oppervlak afwassen met verdunning. Voor aanschaf van het afbijtmiddel een testvlak uitzetten of dit wel het juiste afbijtmiddel is.
Voor een oppervlak van 10 m2 is toch gauw zo’n 10 l. nodig.
Bij het gebruik van een oplosmiddel moet ik in verband met de gezondheid en brandgevaar (ops en er wordt een aanslag geleverd op de nieren) een duidelijke waarschuwing geven, om deze reden mag ik dit eigenlijk niet meer aanbevelen.
Ramen open en die maatregelen treffen die de ventilatie bevorderen is hierbij dan ook een must.
Om een goede inwerken van het oplosmiddel op de lijm te krijgen en te snelle verdamping tegen te gaan dient dit in lappen
gedrenkt en als prop op het lijmoppervlak te worden gelegd. Tijdens het inwerken van het oplosmiddel niet in de ruimte verblijven, overigens wel goed in de gaten houden wat het juiste moment is om de week geworden lijm af te steken.
Bij verdamping wordt deze weer hardt, daarom is het raadzaam om geen te grote oppervlakken – hoogstens een ¼ m2 –
te benatten.
Dat dit gepaard gaat met flinke hoeveelheden oplosmiddel zul je begrijpen ook zijn deze behoorlijk prijzig en moeilijk verkrijgbaar.
Beide methoden alsmede gewoon afsteken zonder hulpmiddelen heb ik op slaapkamer, portaal, trap (hout) vloertjes toegepast, mijn voorkeur gaat toch uit naar verwijderen met afbijtmiddel.
Een andere mogelijkheid is om de lijmlaag met een föhn te verwijderen. Omdat genoemde lijmtype een temperatuur
bestendigheid van ca. 80 oC bezitten zijn deze met een föhn die warme lucht van rond de 500 oC kan leveren te
verweken en wat gemakkelijker af te steken of te schrapen. Het nadeel van deze manier is dat de kleverige massa
aan het steek/schraapgereedschap blijft hangen. Maar het is het proberen waard, denk er wel aan dat hierbij schadelijke
dampen kunnen ontstaan.
Denk erom dat het afval gerekend moet worden onder chemisch afval – m.u.v. het gewoon afsteken en/of föhnen –
dit kan je als particulier zonder kosten afgeven bij de gemeentelijke reiniging.
Als laatste wil ik adviseren om in het vervolg geen vloerbedekking meer volledig te laten leggen door dit te lijmen – dit
geldt ook voor de huidige watergedragen lijmen - hoe zeer de vloerlegger hierop ook aandringt. Ook geen trap, het kost
alleen wat meer moeite om dit met - ingeval van tapijt – met spijkertjes of dubbelzijdig plakband of waarnodig een
rand te lijmen.
 
  • #5

jansmale

New member
Ik denk dat jullie probleem niet alleen gelegen is om de resten van een foamlaag te verwijderen maar ook de lijmlaag.
Bij verwijderen van tapijt of vinyl o.i.d. blijft
altijd een gedeelte achter op de vloerbedekking en lijm (ondergrond).
Op tips over vloerbedekking kopen kun je lezen dat vloerbedekking waar veel over wordt gelopen natuurlijk een goede kwaliteit hebben en minder snel slijtage zal vertonen.
 
  • #6

peebee

New member
Hallo,
Ik heb laatst de lijm verwijderd en dit ging prima. Het betrof hier wel alleen lijm banen die bij de naden aangebracht waren.
Ik heb met een verfkwast thinner opgebracht ongeveer een mtr even laten inwerken en toen met een plamuurmes de lijm afgestoken.
Wel goed ventileren want de damp is brandbaar!!
Toen ik alles had verwijderd ben ik met een baksteen het resterende van de vloer gaan schuren. Ging best goed maar kost enige moeite.
Als de hele vloer met lijm ingesmeerd is dan is deze methode toch te arbeidsintensief en te ongezond (thinner).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan