lekkende schoorsteen repareren

  • #1
A

Anonymous

Guest
Met de enorme hoeveelheid regen van de afgelopen dagen blijkt dat een schoorsteen lekt. Wat moet ik doen om een schoorsteen aan de buitenkant te repareren?? (ik denk zoiets als voeg weghalen en daar een loodslap in doen en dan weer dicht voegen??). Het probleem is namelijk dat het er allemaal nog wel goed uit ziet. Op zich wil ik de bestaande dus laten zitten en er gewoon iets overheen doen. Kan dat?.

gr. Klaas
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Klaas, ik denk dat je eerst moet vaststellen waar de lekkage vandaan komt.Het kan zijn dat er rond de voet van de schoorsteen dakbedekking ligt die mogelijk lekt. Dan kan je er een nieuw stuk op branden. Het lood kan inderdaad vervangen moeten worden maar dat moet je eerst grondig bekijken.
Wat ook veel voorkomt is dat via de bovenkant van de schoorsteen er lekkage ontstaat doordat het cement waarmee de bovenkant is afgesmeerd is gaan scheuren en er tussen de pijp en de schoorsteen ruimte is ontstaan.
In dit geval oude cement weghakken en opnieuw aansmeren.
De volgende mogelijkheid is dat er geen of kapotte regenkap op de pijp zit waardoor het water de pijp inloopt.Als laatste het voegwerk dat zijn kracht heeft verloren, uithakken en opnieuw voegen. Veel succes maar probeer eerst te vinden waar het vandaan komt/ groet eric
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hallo Klaas, dit komt mij zeer bekend voor. Ook mijn schoorsteen lekt. De dakbedekking heb ik laten repareren, maar helaas... Het bleek dat de steen te vel vocht aan trok (capillaire werking). Om op zeker te spelen heb ik eerst de voegen eruit laten zagen. Vervolgsn heb ik zelf het cement bovenop opnieuw aangebracht (was bijna weg), de twee pijpen vervangen en tenslotte de hele schoorsteen met een impregneermiddel behandeld. Dit heeft alle problemen opgeslost. Vooral dat impregneren heeft vel resultat opgeleverd. Succes ermee, Ben
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ok, bedankt heren, ik denk dat ik hiermee goed vooruit kan!. Nu even wachten tot ik het dak op kan!
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Klaas,

Dit probleem herken ik onmiddelijk van mijn oude huis uit Rotterdam. Bij een hevige regenbui kwam het water door het plafon de slaapkamer in. Plafon opgehaald. Dakbedekking laten vervangen op advies van een dakbedekker etc. Maar de lekkage bleef. Er was een afdoende en goedkope oplossing uiteindelijk. Impregneren. Begin daar dus mee. Heel veel kans dat je daarmee het probleem hebt opgelost. Werkt dat niet begin dan pas aan de andere klussen. Je moet het wel eens in de 8 a 10 jaar herhalen.

Gr. John
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 1
A 0
C 2
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan