structuurverf problemen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven een muur geverfd met structuurverf. De bedoeling is dat het hele huis (de wanden) ermee gedaan wordt.

Ik hoorde van iedereen dat het zo simpel is maar het valt mij zwaar tegen. Na het opdrogen zie je aardig wat "kale plekken". Tsja misschien heb ik niet goed opgelet en het daar niet dik genoeg erop gesmeerd.

Ik smeer het er trouwens op met een blokwitter en rol dan na met een structuurroller grof.

Ander probleem is dat je de naden van de gipsblokken nog een beetje door de muur heen ziet :(

Nu vroeg ik me af kan je gewoon nog een tweede laag structuurverf eroverheen aanbrengen of wordt het dan een zooitje?

Kun je structuurverf eventueel nog en keer oververfen met latex?

Groetjes,

Ronald
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Ronald,

Ik zelf ben ook iemand die enorm veel klust in huis. Dit heb ik van mijn vader georven die vakman was in de elektrotechniek. Na onze verhuizing heb ik ook alle kamers van structuur voorzien. Altijd aanbrengen op een gladde gestuucte muur. Vlekken kun je er doorheen zien. Daarom moet je vaker alsnog over de structuur texen in een leuk kleurtje. Achteraf heb ik er spijt van dat ik alle kamers gestructuurd heb. Liever had ik ze glad gelaten (met fatsoenlijk stucadoorswerk) en dan gewoon geverfd. Behangen zowiezo niet meer. Dat is uit.

Je manier van werken is juist. Aanbrengen met de blokwitter (1 a 2 vierkante meter) en dan rustig rollen. Met een kleine roller gaat het soms gemakkelijker. Ook al heb je een groot muuroppervlakte. Makkelijker is als een de structuur opzet en jij gaat rollen. Als het niet goed is gegaan, weet ik ook niet wat mis kon zijn. Ik ken jou vakmanschap niet.

Betreffende het wegwerken van structuurverf is niet zo moeilijk. Gewoon met roodband een dunne laag er over en glad afwerken met een spachtel. Maar let op, daarvoor heb je toch enige vakmanische kennis voor nodig.
Onlangs heb ik op tv een kant en klaar produkt gezien om op structuurverf aan te brengen, maar die zak roodband zal een stuk goedkoper zijn.

Succ6
Stephan
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Oeps, niet goed gelezen.

Structuur over structuur heb ik geen ervaring mee. Maar het moet in principe kunnen. Probeer het eens uit op een halve vierkante meter hout.

En Texen is dus totaal geen probleem. Trouwens niet vergeten de muur voor te strijken met een voorstrijkmiddel. Eventueel met water verdunnen. Als de muur te sterk zuigt, kun je de structuur slecht uitrollen (omdat het vocht er al uitgezogen is) en krijg je verschil in dikte.

Nogmaals succ6.
Stephan
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Stephan,

Bedankt voor je reaktie! Ondertussen gaat het al een stuk beter hoor, ik moest er blijkbaar even inkomen. In het begin smeerde ik toch wat te weinig verf op de muur.

Ik heb de betonnemuren eerst met egaliseermiddel en dan met voorstrijk behandeld. De gips (of heet dat gasbeton die blokken?) muren heb ik alleen voorstrijk opgedaan.

Op beton gaat het nu zowiezo 100% perfekt. Op de gipsmuren heb ik nog wel dat je de lijntjes tussen de blokken ziet. Als de verf opgedroogd is dan zie je dat al bijna niet meer. Maar als de zon erop schijnt en je er op let zie je het nog net hier en daar.

Ik zit dus te twijfelen of ik die gips muurtjes niet nog een 2e keer moet doen.

Iemand zei dat ik de gipsmuren ook eerst had moeten stuken maar ik lees daar verder nergens wat over. Is dat waar? Wel had ik er dus voorstrijk opgedaan.

Behang vind ik in principe een wat domme techniek. Wie verzint het nou om papier op je muren te plakken ;-) Dit is een persoonlijke mening natuurlijk, maar voor mij geen behang dus.

Verfen vond ik weer wat saai en daarom heb ik voor structuurverf gekozen.

Groetjes,

Ronald
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi Ronald,

Gasbetonblokken dien je normaal toch iets te stucadoren alvorens je ze bewerkt. Ik heb het zelf nooit geprobeert om rechtstreeks op de blokken te structuren. Maar ja, als het achteraf OK is, dan scheelt het je wat werk. Als je structuur met latex schildert, kun je soms toch mooie kleuren aanbrengen. Wat we zelf op een kamer gedaan hebben is dat we de wanden met lichtblauw (een soort baby-jongetjes-blauw) getext hebben. De muren hebben we niet in zijn geheel geschilderd, maar zijn 15 cm van alle wanden en vloer af gebleven. Zo is het alsof je een groot vierkant op de muur hebt. Een wand lichtblauw, en dan weer een wand heel licht groen. Ik heb gewoon een aantal potloodstreepjes op de muur afgetekend en daarlangs afgeplakt en goed de plakband aangedrukt, En rollen maar.

Groeten, Stephan
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 1
A 4
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan