aansluiten wasmachine

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste klusser,

Laats hebben we bijna brand gehad, waarschijnlijk door een slecht aangesloten wasmachine. Nu wil ik deze opnieuw aansluiten. Maar nu heb ik de volgende vragen. Hoeveel watt kan normale vd draad van 2,5mm verdragen? Hoeveel watt kunnen de gebruikte lasklemmen verdragen die gebruikt worden om draaden binnen de lasdozen te verbinden. Ik heb lasklemmetjes gebruikt waar 4 á 5 draden ingestoken kunnen worden? Kan een wasmachine op elk stopcontact worden aangesloten?

Alvast bedankt,
Dennis
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
16 ampere voor een 2,5mm2 draad. Dus 16 x 230 = 3680 Watt Het amperage die jouw lasklemmen kunnen verdragen moet erop vermeld staan. Je kunt je wasmachine aansluiten op een gewone in de handel verkrijgbare wandcontactdoos met beschermingscontact. Het is aan te raden de wasmachine niet continu van spanning te voorzien wanneer je een wasmachine bezit die van een printplaat is voorzien ipv een mechanische KLOK.

Hierdoor kan je printplaat stukgaan!!
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De meeste lasklemmen moegen met max 1900 of 2400 watt worden belast. Lasdoppen meestal 3680 watt. O.v.g. kunnen de draden een heel eind meer hebben n.l. 25amp. de 1.5mm is wel max 16amp.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Je hebt al genoeg reakties gehad. Wist je trouwens dat je voor de wasmachine een eigen stroomgroep moet hebben?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Bijna waar, op de groep van de wasmachine mogen geen andere grootverbruikers aangesloten worden, en dus ook geen wandcontactdozen die geen vast apparaat hebben. Je mag dus gerust ook verlichting of b.v. een ventulator aansluiten maar b.v. geen droger, of koffiezetautomaat, een koelkast mag weer wel tenzij het een 'amerikaanse' is met instant ijsblokjes.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hallo,

ik las dit allemaal, en heb zelf het volgende probleem, de wasmachine zit bij mij op een aparte groep.
Nu lees ik dat de droger er beter niet bij op kan, nu is het volgende gebeurd, de apparaten stonden niet tegelijk aan, maar kreeg op een gegeven moment een heftige vonk, vervolgens is het niet meer mogelijk 'stroom' uit deze kontaktdoos te krijgen.
Weet een van jullie wat hier gebeurd is en wat ik eraan kan doen ?

groeten Arnold
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Waarschijnlijk is of de bruine of de blauwe draad losgeschoten of doorgebroken. Zat of niet goed vast of is tijdens het strippen ingekerft.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
En wat moet ik nu doen ?
Het is een huurwoning, moet ik de service dienst bellen of is dit iets wat ik zelf kan doen ?

groeten Arnold
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan