Hoe houtrot herkennen?

  • #1

Gwen

New member
De deurstijl van m'n voordeur (waar het slot ook in zit) heeft wat scheuren in de verf. Ik ging vanmiddag de boel eens wat beter bekijken en aan de onderkant (waar ook de scheur in de verflaag zit) kon ik de verflaag er redelijk gemakkelijk met een schroevendraaier afschieten. Daaronder zat nog een dun laagje verf, maar ik kon toch ook gemakkelijk met de schroevendraaier in het hout prikken.
Aan de onderkant kon ik zelfs er mee draaien en de houtvezels kwamen wel los. Ik denk dus wel dat dat niet helemaal lekker is en een behandeling met antihoutrotspul en houtvuller kan gebruiken.

Maar toen ging ik nog eens verder testen: aan de buitenkant met de schroevendraaier prikken leidt tot een kuiltje, binnen in m'n huis in de kozijnen kan ik ook een kuiltje prikken. Nu zit dit volgens mij allemaal behoorlijk in de verf (nog van de vorige bewoner, ik woon hier nu 2 jaar), dus tja: prik ik nu in de verflaag, of is het echt gewoon zacht hout??

Nu heb ik een oud huis van begin vorige eeuw met een boel hout. Ook op zolder lopen dwarsbalken waar ik in kan prikken, maar ook hier een dikke verflaag aanwezig.

Kortom, hoe herken je het nu echt? Prik ik nu door de verflaag heen, of heb ik echt een boel rot in m'n huis?
En, kan ik aan een schilder bv vragen om de boel eens te komen checken (ook nog in dit seizoen), of kan dit eigenlijk allen in combinatie met daadwerkelijk reparatie of schilderwerk?
 
  • #2

Klusservice

Vakman in de buurt
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan