Schuifpui plaatsen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik kan een aluminium shuifpui aanschaffen via-via. Het kozijn is Breed 310cm x hoog 230cm.

De afmeting van het huidige, oude kozijn is 449cm breed x 235cm hoog. Kan ik deze toch plaatsen zonder dat ie omvalt bij het eerste het beste zuchtje wind?
Alvast mijn dank!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Die nieuwe schuifpui kun je zeker plaatsen waarom niet.

De nieuwe schuifpui is 139 cm smaller in de breedte en 5 cm lager in de hoogte.
Aan weerszijde verdeel je die 139 cm en word dus 69 cm aan iedere kant.
Nu is het de taak hoe je die 69 cm gaat op vullen? die werkwijze maak jezelf uit in de keuze van materialen en afwerking! Noodzaak is dat de schuifpui goed verankerd wordt.
onderstaand omschrijf ik enkele mogelijkheden.

1 De tekort komingen bij metselen, naden en kieren afkitten of af purren.
Kozijn vast zetten met stevige muur ankers of slagpluggen.

2 Kijk of het mogelijk is om de twee zijkanten van het oude kozijn kunnen blijven zitten, (kozijn doorzagen boven en beneden) dan de ruimte die over blijft opvullen in gelijke breedte en hoogte met het zelfde materiaal (bijv: hout) bevestigen en afwerken zoals hierboven is omschreven.

wellicht heeft Worp een andere mogelijkheid, is dus afwachten op zijn reactie.

In ieder geval suc6 en laat eens weten wat je gaat ondernemen, of geef meer details van de schuifpui, bestaand en nieuw en van welk materiaal.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedank voor je uitgebreide uitleg! De pui die ik op 't oog heb is van aluminium met dubbel glas (paar jaar oud). Wat er nu staat is hout met veel ruit (enkel glas) en deur. De wanden, vloer en plafond van mijn huis zijn van beton. In de woning heb ik langs de zij wanden vreselijk last van vocht uitslag (condens?) daarom deze pui erin (met ventilatie rooster en dubbelglas). De afwerking is inderdaad ff bekijen nog. De oude pui is denk ik niet te gebruiken, de maten die ik overhoud krijg ik er niet uit (of ik moet er stukken uitzagen en weer samenvoegen ofzo?) ik hou je op de hoogte, bedankt alvast!
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo Tayny,

Ik ben het helemaal met willy zijn eerste oplossing eens, vooral nu we weten dat het plafond en de muren van beton zijn.
Het opmetselen van twee stenen muurtjes geeft gewoon de beste oplossing, vergeet tijdens het metselen de nieuwe muren in de huidige muren te veranderen.
Het beste is natuurlijk als je de muurtje in spouw kunt uitvoeren, anders worden de muren van binnen zo koud !
Het is ook mogelijk om het kozijn te plaatsen en daarna de twee muurtjes op te metselen, hierdoor hoef je niet te wachten tot de muurtjes uitgehard zijn (i.v.m. boren), je zou dan alles in een volle dag kunnen verwezelijken, muurankers moeten hierbij natuurlijk nog steeds gebruikt worden, je hoeft alleen niet zo veel te boren.

Voor de hoogte kom je 5 cm te kort, is het mogelijk nog ergens 2 cm te winnen ?
Als dit zo is dan kan je op de grond een 1 laags stenen muurjte plaatsen, is dit niet het geval dan zou je met een houten balkje en/of pur moeten werken.

succes,
Tjeerd.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
fijn dat je effe hebt gereageerd.
Nu dat we weten met welke materialen we te maken hebben, beveel ik aan om die oude pui er geheel uit te slopen.
Dan de oplossing te kiezen om bij te metselen, en de oplossing van Worp te nemen om de pui te plaatsen en met metselen te beginnen.
De voordelen zijn al vermeld door Worp.

suc6
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan