1 polige trekschakelaar, hoe verbinden?

  • #1

agnes

New member
Dag, de trekschakelaar is kapot en ja hoor, dan moet je gewoon een hele nieuwe schakelaar aanschaffen. Oude eraf gehaald en nieuwe aangeschaft, alleen is die net weer even anders.
Mijn vraag: er zijn 2 spotjes: vanaf het ene spotje komt een bruine draad en het uiteinde daarvan zat in de oude schakelaar, vanaf het andere spotje komt een blauwe draad en die gaat via de buis de muur in. Uit de buis komt een tweede bruine draad die los hangt en op de oude schakelaar verbonden zat. Dus: blauwe draad naar 1 spot, bruine draad vanaf andere spot, bruine draad uit de muur en 'los'. In de oude schakelaar zaten de 2 bruine draden vastgemaakt. 1 rechts boven, 1 links onder.

Kan ik nu gewoon de 2 bruine draden weer op de nieuwe schakelaar zetten en maakt het wat uit in welke opening de draad gaat ? Een van de openingen schakelaar heeft een rode ingang.


 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Naar de schakelaar een bruine (fase= +) draad en aansluiten op het "rode" contact in de schakelaar!
Vanaf de schakelaar een zwarte (schakeldraad) naar de spots, dus het zwarte contact op de schakelaar!
Vanaf de spots een blauwe (Nul = -) draad terug naar de lasdoos!

Beide bruine draden van de lamp samenvoegen en op de schakeldraad (zwart) aansluiten en beide blauwe draden van de lamp samenvoegen en op de - draad (blauw) aansluiten!

Soepele draadjes van de spots kleur aan kleur met een "adereind hulsje "verbinden of solderen en dan via een "kroonsteen" koppelen met de
zwarte of blauwe draad!

Op deze manier gaat het werken

:) :)
 
  • Leuk
Waarderingen: agnes
  • #3

agnes

New member
Dank je...Het is inmiddels gelukt. Ik heb beide bruine draden aangesloten op de nieuwe schakelaar. 1 bruine draad in de rood gemarkeerde ZIJ ingang (niet bovenop) en de andere aan 'de overkant'. Werkt perfect.
Dank voor het meedenken!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan