Aanbouw aansluiten.

Willem56

New member
Hoi, ik heb achter ons huis een aanbouw geplaatst. We willen deze ruimte gebruiken als keuken.
De te plaatsen apparatuur is:
a. een koel-vries combi,
b. een vaatwasser,
c. een fornuis (aansluitwaarde 5Kw),
Even ter aanvulling: het is geen kookplaat (dat hebben we gewoon op gas) maar een fornuis met dubbele oven, en dat je binnen een driepersoons huishouding allebei de ovens op vol vermogen gebruikt is niet waarschijnlijk.
d. een afzuigkap,
e. de verlichting.
f. een wasmachine,
g. een droger,
h.een keukenboilertje,
Ik wil dit verdelen over 4 groepen,
Groep 1: a + b,
Groep 2: c + d + e,
Groep 3: f + g, (draaien nu ook samen op een groep zonder probleem)
Groep 4: h.
Is dat een logische en haalbare oplossing (ook voor wat betreft de keuring)?
De kabels komen er via de kruipruimte onder het huis daarom wil ik ze horizontaal gaan verleggen zodra ze de keuken inkomen, ik heb begrepen dat dat mag mits ze ingefreesd worden?
Ik neem aan dat de overgang van kabel op normale installatiedraad pas hoeft zodra ik bij m'n eerste lasdoos kom?
Zo dat was het even, alvast bedankt voor jullie support!

young_one

New member
Op een 16 A groep kan je maximaal 3680 Watt aansluiten. Met de 5 kW kookplaat ga je dus al mis. Verer moet een wasmachine een aparte groep hebben en alles boven de 3,5 kW aansluitwaarde, ook een aparte groep.

Je ontkomt niet aan een extra kookgroep voor de kookplaat en de groep t.b.v. wasmachine.

Willem56

New member
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik zal de betreffende gebruiksaanwijzigingen even inkijken om te combineren tot max de 3680 watt per groep.
Ik heb ter verduidelijking de tekst van het fornuis enigzins aangepast.

Sxnder

New member
Kleine correctie: naast de wasmachine moeten alle apparaten van >3,0 kW op een afzonderlijke eindgroep worden aan gesloten. Indien lager mag je ze combineren. Voor de dubbele oven ontkom je idd niet aan een kookgroep middels een perilex wcd en stekker (let op; hiervoor zijn ook een 19mm buis en grotere einddoos nabij de kookvoorziening verplicht). Verder horen de wcd-en voor algemeen gebruik, in de keuken, over tenminste twee eindgroepen verdeeld te zijn, dit om het gelijktijdig gebruik van keuken apparatuur mogelijk te maken. Maw met 4 groepjes ga je het niet redden. Kijk nog eens goed naar de indeling en hou rekening met bovenstaande voorschriften.

Willem56

New member
Hoi, allereerst bedankt voor jullie reacties.
Het worden nu 4 groepen + een perilex, maakt eigenlijk niet zo gek veel uit, of je nu 4 of 5 kabels moet leggen. Okay het is wat duurder maar voor het werk dat je hebt scheelt het weinig.

Grrrrr Willem...........

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan