Aansluiten Elro kt100 thermostaat op Bosch 35 hrc HR

Nabil

New member
Hallo,

Ik loop vast bij het aansluiten van een pas gekochte thermostaat.

Uit de kabel van de CV komen 4 draden (groen, geel, rood en blauw). De handleiding van Elro heeft het enkel over twee of drie draden.

Kan iemand mij helpen en vertellen welke draden ik moet aansluiten NO en COM aansluitingen? Of moet ik in dit geval ook de NC aansluiting gebruiken?

Ik heb bij de CV gekeken, maar de draden lopen helemaal naar binnen toe.. dus ik kan niet zien op welke ingangen ze daar aangesloten zijn...

Bij voorbaat dank,

Nabil

roykejanssen

New member
raadpleeg uw installatiehandleiding. Maar mijn eigenlijke advies isdat een ELRO (GAMMA) thermostaat niet hoort op een Bosch HRC. Hier hoort een BOSCH thermostaat op. Bosch heeft keuze genoeg, voor elke beurs.

Het toestel functioneerd optimaal met een Bosch thermostaat.

Nabil

New member
Ik heb de installatie handleiding van voor naar achter gelezen. Maar die heeft het over contacten 1 2 3 en 4 op de ketel.. maar ik heb dus geen idee welke kleurcode daarbij hoort. Ik heb de ketel inmiddels ook opengemaakt maar daar vind ik het ook niet terug.

Ik heb ook een Bosch TR21 en die heeft het ook over deze nummers. Maar die kan ik dus ook niet aansluiten... In de handleiding van de Ketel kan ik ook niet terug vinden welke draad op welk contact is aangesloten in de ketel.. :-(

roykejanssen

New member
dan haal je de monatel van de ketel, maakt de klemmenstrook (onderin) zichtbaar door eerst het grijze afdekkapje te verwijderen en dan de kruikopschroef te verwijderen. Dan kun je precies zien welke kleur bij welk nr hoort.

Nabil

New member
Dat heb ik inderdaad gedaan: Mantel eraf, twee schroeven loshalen en het front inclusief HR thermostaat eruit gehaald.

De grijze kabel waar de vier draden inzitten gaat in zijn geheel naar binnen. Als ik de HR thermostaat weghaal kan ik het printplaatje zien. Er zit een zwarte contact op met 4 zwarte kabels en aan de onderkant zit er een geel contact op zonder kabels... maar de vier kabels rood, groen, geel en blauw, die zie ik nergens terug.

Ik zie in elk geval geen grijs afkapje.

Hoe ziet een kruikopschroef eruit?

roykejanssen

New member
mantel van ketel af. Dan heb je 2 grote draaiknoppen zitten voor temp cv en ww. daaronder zit (een beetje uit het midden naar rechts) een grijs kapje. ongeveer 2,5 cm hoog en 11 cm breed. (ja uit mijn hoofd) deze kun je aan de onderkant pakken en naar voren wegtrekken/klikken.
Dan zie je de kruiskopschroef. deze losdraaien en het deel waar deze aan vastzit naar voren uitschuiven.
Daar zit een 4 polig groen klemmenstrookje die je moet hebben.

Nabil

New member
Ja! Gevonden! Geweldig, nu kan ik tenmiste de oude weer monteren. Dank u!

Het fijne van de KT100 is dat het programmeer baar is. De thermostaten van Bosch die programmeer baar zijn, zijn voor mij helaas te duur.

In de handleiding van KT100 staat enkel de Vaillant als voorbeeld schakeling voor een driedraads aansluiting. Weet je misschien hoe dat moet zijn voor een Bosch?

Dit is wat ik heb gevonden:

1- Rood
2 - Blauw
4 - Groen

De gele draad is doorgeknipt.

Nogmaals hartelijk dank!

Nabil

roykejanssen

New member
nee hier weet ik niks van........helaas........voor jou.

Suc6!!

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan