Afstellen CV

  • #1
A

Anonymous

Guest
door isolatie niet warm te krijgen

Op de begane grond hebben we alleen vloerverwarming. Door de enorm goede isolatie van de woning koelt het 's nachts in de woonkamer niet verder af dan 20 graden. De HR-combi ketel Radson Maxicom wordt beneden geregeld met een Chronoterm III en bij de ketel is/kan weersafhankelijk worden aangestuurd.
Probleem:
Voordat het boven warm is en met name in de douche is de kachel allang weer uit, omdat beneden heel snel de 21 graden is bereikt. |Gevolg, ketel slaat weer af en de douche en slaapkamers blijven steenkoud. Zet je thermostaat op vragend, dan stik je beneden weer van de hitte.

Vraag:
Bestaat er een mogelijkheid om de systeem te scheiden voor boven en beneden. Bij Radson weten ze er geen raad mee, maar er moet toch ergens een slimmerik te vinden zijn, die mijn probleem kan oplossen ???
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste WS

Ik had ditzelfde probleem, maar dan omdat ik een houtkachel had. Deze verwarmde de woonkamer maar douche ed. op de 1e verdieping bleven koud.

Ik heb dit simpel opgelost door thermokranen aan de radiator in de woonkamer te maken. Vervolgens heb ik een 2e thermostaat op de 1e verdieping geplaast en door middel van een schakelunit kan ik of beneden of boven de thermostaat inuitschakelen.
Schakel ik de thermostaat op de 1e verdieping in zal hij warmte afgeven naar boven en beneden. Is beneden de gewenste temp. bereikt zal de thermokranen dicht gaan en gaat het alleen boven verder met verwarmen tot de temp. is bereikt op de thermostaat.

Gebruik ik de houtkachel niet gebruik ik altijd de thermostaat in de woonkamer.
Het werkt perfect.
Hoop dat je hiermee uit de voeten kan.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor je snelle reactie. Het probleem is echter, dat ik op de begane grond helemaal geen radiatoren heb.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
In welke regio woon je ?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Goudswaard-Hoeksche Waard
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Da's jammer (te ver weg).
Ik zou nl. graag willen weten of je ketel ook werkelijk op een weersafhankelijke regeling is aangesloten.
Je zegt dat de ketel nu schakelt op een Chronotherm kamerthermostaat.
Heb je dan een weersafhankelijke regeling en een kamerthermostaat?
Ik snap wel dat je vloerverwarming beneden ook een keer uit moet schakelen, maar blijkbaar dus niet door de kamerthermostaat!!
Je zou in de leiding (aanvoer) naar het vloerverwarmingssetje bijvoorbeeld een thermostaat kraan kunnen plaatsen met een voeler op afstand.
Die voeler plaats je dan in de woonkamer, zodat de thermostaat kraan dicht loopt als de kamer op tempetratuur is.
De weersafhankelijke regeling zorgt dan voor warmte in de andere ruimten (waar de radiatoren voorzien zijn van thermostaat kranen).

Suc6
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Er zijn thermostatische bediende kleppen. Daarmee kun je separaat de temperatuur in de kamer instellen. Met een tweede thermostaat op de bovenverdieping kun je er dan voor zorgen dat de ketel blijft branden tot boven de gewenste temperatuur bereikt is. Op mijn werk hebben we het op deze manier een gescheiden cv systeem aangelegd.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.464
Berichten
8.966
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan