Afstelling vloerverwarming/pompschakelaar

  • #1

Arjan Z

New member
Hallo,

Omdat het geluid van de pomp van onze vloerverwarming nogal aanwezig is in ons nieuwe huis heb ik (naast wat andere maatregelen) een pompschakelaar geplaatst in de hoop dat de pomp geregeld uit zou staan. Dit valt echter nogal tegen. Ik ben met verschillende instellingen aan het stoeien geweest, maar ik loop eigenlijk steeds tegen hetzelfde patroon aan.

1. 's Nachts staat het thermostaatprogramma op 15 graden. De temperatuur in de woonkamer (waar de vloerverwarming ligt) zakt daar niet onder. Geen warmtevraag dus en alles blijft netjes stil.
2. Overdag staat de thermostaat op 20 graden. Dit wordt 's ochtends snel bereikt waarna de pomp uitslaat. Tot zover prima.
3. Vervolgens (ook als het al 20 graden is en zelfs als het display op de thermostaat 20.5 graden aangeeft) slaat de RF-module weer aan waarna de actuator dan de klep openzet.
4. Na iets minder dan een minuut gaat de RF-module weer uit en duwt de actuator de klep weer dicht.
5. De weergegeven temperatuur op de display van de pompschakelaar blijft daarna oplopen en als de ingestelde schakeltemperatuur bereikt is slaat de pomp aan.
6. De pomp slaat binnen tien minuten weer uit waarna binnen een minuut de RF-module weer aanslaat, de temperatuur in de buizen weer oploopt en de pomp weer aanslaat etc.

Zo staat de pomp dus een paar keer per uur maar heel kort even uit, ook als de display van de thermostaat aangeeft dat het tijdens het hele uur een halve graad warmer was dan de ingestelde temperatuur. De enige manier om het herhaaldelijke aan- en uitgaan te stoppen is om de schakeltemperatuur van de pompschakelaar lager te zetten (nu 37 graden), maar als ik dat doe dan draait de pomp continu omdat de temperatuur van de buis waarop de sensor van de pompschakelaar zit niet de kans krijgt om lager dan de schakeltemperatuur te worden voordat de RF-module alweer aanslaat.

Als leek verwonder ik mij vooral over het feit dat de RF-module zo vaak kort aangaat terwijl de temperatuur in de kamer niet aangeeft dat er meer warmte moet komen, maar het soms zelfs eigenlijk iets te warm is. Ook de buitentemperatuur lijkt geen verschil te maken. Dit patroon zie ik als het 2 graden met wind is, maar ook als het 11 graden en windstil is. Ik besef mij echter ook dat ik leek genoeg ben om misschien het één en ander verkeerd ingesteld te hebben. Mocht er iemand een gouden tip hebben die kan leiden tot het langer stilstaan van de pomp en dus wat meer rust in huis dan wordt die zeer gewaardeerd.

Extra informatie.
- Het huis is goed geïsoleerd (A). Zoals gezegd staat de thermostaat in de woonkamer 's nachts op 15 graden om van het geluid af te zijn, maar de temperatuur zakt niet onder de 18 graden.
- Ketel INTERGAS Kombi Kompakt HRE 28/24 A. Hangt op zolder.
- Vloerverwarming op de begane grond, convectoren op de eerste verdieping en de zolder.
- Verdeler: Comap (4 groepen, metaal)
- De thermometer onderop de verdeler geeft altijd 20 graden aan onafhankelijk van hoe ver ik de thermostaatkraan op de verdeler opendraai.
- Pomp: Wilo RS26
- Thermostaat: Honeywell Evotouch
- RF-module: Honeywell aan/uit
- Actuator: Honeywell VC8615, kraakt een beetje, maar lijkt de klep nog prima open en dicht te zetten.
- Pompschakelaar: ECO Pump Switch HY-02.

B.v.d. voor de reactie.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan