Aftakking

A

Anonymous

Guest
Al enkele jaren neemt mijn buurman stroom bij mij af voor een schuur die achter mijn huis staat. Er is een tussenmeter geplaatst en in mijn schuur, waar de stroom vandaan, komt is een tussenschakelaar waarmee ik de stroom van de buurman kan afsluiten.
Voor de gehele schuur en de schuur van de buurman is één groep in mijn meterkast aanwezig. De buurman heeft zelf bij binnenkomst in zijn schuur nog een groepenkast met 2 groepen en een aardlekschakelaar geplaatst. Nu is het al een paar keer gebeurd dat in mijn meterkast de aardlekschakelaar er uit vliegt, terwijl er bij hem iets aan de hand is. Wel heb ik laatst geconstateerd dat de tussenschakelaar bij mij was doorgebrand en sluiting veroorzaakte. Deze tusenschakelaar heb ik vervangen. Wat kan ik nog meer doen om problemen te voorkomen?

A

Anonymous

Guest
Waar jij last van zal hebben heet selectiefiteid. e buurman heeft een standaard 30mA, en 2 automaten 16A. Dit betekenbd dat in jouw meter kast een zwaardere automaat moet zitten b.v. een 50ma aardlek en een 20A. De tussen schakelaar mag ook niet zomaar een schakelaartje zijn waar je een lamp in je kamer aan en uit doet. Hiervoor zijn speiale 40 Ampere en 63 Ampere schakelaars. Ook kun je niet zomaar 2.5mm VD draad hiervoor gebruiken. Maar dit hangt van de afstand en belasting af.

Stuur even een mailtje aan Richard van http://www.elektroonline.nl/ die kun je precies het juiste materiaal aanraden.

A

Anonymous

Guest
Officeel mag dit niet eens.
Jij bent nu formeel stroomleverancier. Je buurman zou een eigen kabel met meter aan moeten laten leggen. Daar moet hij ook vastrecht over betalen. Dus dat is vaak voor een schuur niet interessant. Ik weet niet of jij er gezien de aanpassingen en dus kosten eigenlijk vanaf zou willen. Maar dan zou je even moeten moeten informeren bij jou leverancier en dit bespreken met je buurman.

A

Anonymous

Guest
Dit is niet helemaal waar. Onderverdeling mag nl wel maar niet op alle manieren en in elke situatie. Dit hangt af van de toepassing, het aan te lsuiten vermogen en een beetje hoe de woning in elkaarar steekt (zoals bovenwoning, afstanden tussen schuur en huis enz).

A

Anonymous

Guest
Let op: 50 mA mag niet meer geplaast worden.

A

Anonymous

Guest
50ma mag niet meer als badkamer aardlek worden toegepast. Vroeger werdt deze als enige in huis toegepast. Dit mag niet meer. Achter een 50ma MOET altijd een andere lagere aardlek worden geplaatst. Dan mag het wel.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan