Afwerking breedplaten.

A

Anonymous

Guest
Beste mensen,

Ik ben een huis aan het opknappen uit '71.
Ik laat mij vertellen dat het om breedplaatvloeren gaat. Dat zijn van die plafonds met tussen de breedplaten zo'n gleuf over de breedte van het huis. Ik zou die graag dicht willen hebben. Is dit mogelijk zonder de plafonds te stuken? ik kan me voorstellen dat die naden tussen die breedplaat delen gevoelig zijn voor frictie/beweging. Maar met de moderne spullen van tegenwoordig, ik denk aan naden tussen gipsplaten, moet dit toch netjes en blivend strak kunnen worden afgewerkt?

Vriendelijk dank voor informatie.

Barracuda

A

Anonymous

Guest
Hallo Barracuda,

Als ik je zo hoor lijkt het mij bekistingsplaten, de V gleuf zit hierin om een zichtbaar mooiere aansluiting te verkrijgen. Als deze er niet in zitten zie je dat meteen als de plaaten onderling iets verschillen,in de praktijk is dit bijna altijd.
Tijdens de bouw wordt er bovenop deze platen een drukvloer gestort, de platen dienen dan mede als bekisting, vandaar de naam !
Je kan de gleuven gewoon dichtsmeren, deze hebben niet de functie om frictie op te vangen, als er een scheur ontstaat is dat door heel het plafond en heb je een heel ander probleem.

Succes,
Tjeerd.

A

Anonymous

Guest
Vriendelijk dank Tjeerd voor je advies.
Inderdaad een V gleuf. Dus gewoon van dat flexibele rigips gaas erin en smeren maar?

Barracuda

A

Anonymous

Guest
Ondanks het juiste antwoord van Worp3, wil ik toch een aanvulling hierop geven om
mogelijk een aantal problemen voor te zijn.
Zoals Worp3 al aangeeft zijn de prefabbekistingsplaten niet altijd vlak gelegd.
De woning waar ik in woon heeft zelfs enkele platen die op sommige plaatsen onderling 1 cm verschillen. Als je dit wilt uitvlakken dan krijg je een uitloop buiten de V-gleuf van je uitvlakmassa op de hoogst geplaatste plaat van toch al gauw 10 á 15 cm.
Vanaf de jaren 70 zijn deze platen grootschalig toegepast in de industriële bouw in Nederland en afgewerkt met een spuitpleister, dit is te zien aan de grove structuur.
Sierpleister heeft vanwege zijn grote camouflerende vermogen de eigenschap om gaatjes
en de niet al te grote rottigheid van de plaat te verdoezelen door zijn structuurwerking.
Omdat het anorganische bindmiddel van sierpleister kalk en/of cement is – zeker in de begin periode – waarop vulmassa’s een slechte hechting geven alsmede doordat de ondergrond poreus is, is het noodzakelijk om die plaatsen waar dit wordt aangebracht weg te steken of schrapen. Aan de gevulde gaatjes en de naad in de V-gleuf die dan zichtbaar worden zou ik niets doen, lekker gevuld laten. De randen waarlangs wordt uitgevlakt met (breed)plamuurmes of stukadoorspaan (plekstaan) zo strak mogelijk maken, anders ontstaan er rillen of zgn. scharen die naderhand alleen met veel schuurwerk zijn weg te krijgen of tijdens verwerking wegslechten.
Voorts zul je tot de ontdekking komen dat hetgeen wat uitgevlakt is qua afwerkingsstructuur sterk afwijkt van het overige, wat met oversauzen niet is weg te krijgen. Mogelijk bestaat er een structuurverf met een zelfde uiterlijk, deze kennis heb ik niet paraat. Ik zal er naar moeten zoeken.
Om een geheel bontvrij plafond te krijgen mag ik er op wijzen dat dit alleen kan met
oversauzen met een zgn. ‘Spack’-voorstrijkmiddel waardoor de ondergrond wordt gefixeerd, zoals met:
Alpha muurfix1, Alpha Aquafix1, Alpha dispersiegrond2 (Sikkens/Akzo coatings);
Kellergrond2 (Vista Voorburg); Dupa-Inn (Caparol); Sigmafix1, Sigma Spackverf
(Sigma coatings); Pastolex Spacklatex (Lev. ?)
1 watergedragen; 2 oplosmiddel bevattend
Hopelijk heb je hier nog wat aan en ben je nog niet begonnen.

A

Anonymous

Guest
Beste wit2888,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie op mijn vraag. Ik was nog niet aan de klus begonnen en zal zeker je raad meenemen.

Nogmaals dank,

Barracuda

Thread starter Similar threads Replies Date
A 0