Automaat 16A doet raar

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Klussers,

Kan een 16A automaat het af en toe wel doen en af en toe niet?

Deze groene automaat bij m'n schoonmoeder gooide steeds de Aardlek om.

Aardlekschakelaar en de automaat lijken het normaal te doen.Testknop werkt goed en losgekoppeld van de groepbuis werkt de automaat ook normaal en slaat niet om.

Vanmiddag heb ik systematisch en 1 voor 1 verschillende apparaten op die groep weer aangesloten. Het leek eerst dat het een verdachte las en los (?) kontakt in een lasdoos was van haar rolluiken.Met die groep erin sloeg de automaat en aardlek uit.Die draad heb ik toen helemaal afgekoppeld en dacht dat alles voorlopig weer ok was.

Alles deed het immers weer normaal.

Daarna heb ik op dezelfde groep een keukenlampje aangebracht.Klusje had ze nog te goed en nu ik er toch was...

Simpel ding,40 watt.Toen ik dat lampje inschakelde vloog de automaat en aardlek er weer uit grrr. Lampje weer ontmanteld,vastgesteld dat alles wel goed was aangesloten(had ik ook verwacht verdorie) weer dichtgeschroefd en lampje aan en voila alles weer normaal.

Maar goed, een echte oorzaak is dus waarschijnlijk niet gevonden.

Kan het zijn dat de automaat het langzaam gaat begeven?En dat met net iets teveel stroomvraag op net dat ene moment die dan uitschakeld? Op het moment dat het lampje de oorzaak was stonden er echter geen grootverbruikers aan.Alleen de koelkast. Of lijkt een kortsluiting (die ik nergens heb kunnen vaststellen) toch de oorzaak? Het gekke is dan wel dat het zo sporadisch optreedt,je zou verwachten dat dat afslaan blijvend zou zijn.

Tips zijn,ook in dit nieuwe jaar weer welkom!

A

Anonymous

Guest
Klinkt als een losse verbindng van de blauwedraad in b.v. een losdoos of wandcontactdoos. Ook kan het zijn dat de isolatie ergen een beetje beschadigd is of blootlegt en heel af en toe de geelgroene contact maakt met de blauwe of bruine.

Om er achter te komen of het de automaat is kun je deze omwisselen met een andere. Verhuist het probleem dat mee dan is het de automaat al lijkt me dat niet waarschijnlijk..

Wat je ook nog zou kunnen controleren is of er een apparaat op 1 van de groepen staat dat een lichte sluiting naar aarde maakt. Hiervoor moet je eerste de stekkers van een e.v.t. aanwezige computer er uit halen. Je haalt dan de geelgroene in de meterkast los en meet dan de stroom met een multimeter tussen de geelgroene en de klem waar je het af hebt gehaalt. De meter mag dan vrijwel niets aangeven. Meet je dan b.v. 8mA haal dan een voor een alle stekkers er uit. Begin met dingen als een wasdroger, wachmachine, koelkast enz. Let op bij het meten dat je b.v. een krronsteentje gebruikt om de geelgroene af te dekken. Raak het niet aan als de groep is ingeschakeld. De multimeter pennen kun je ook hiermee vast zetten in het kroonsteentje en de klem om geen losse contacten te hebben.

A

Anonymous

Guest
Dank Tnimble.Goed advies ,als altijd.

Maar is het niet zo dat als er ergens een blauwe draad geen goed kontakt maakt in bv de lasdop,dat dan de automaat en aardlek toch niet uit slaan? Dan is toch alleen het desbetreffende wcd/apparaat uitgeschakeld?

En lijkt het waarschijnlijk dat in de lasdozen onder haar vloer een kontakt de ene keer wel goed is en opeens dan weer niet? Echt veel bewegen doen die buizen en dozen daar niet lijkt me.

Advies is weer welkom. Goed nieuwjaar overigens!

A

Anonymous

Guest
Als de bluaw geen (goed) contact maakt gaat de stroom van veel geaarde apparaten retour via de geelgrone.

Blote draden die heel dicht bij elkar leggen gaan via de lucht gelieden als of de vochtigheid hoog genoeg is of de ionisatie hoog genoeg is. In het eerste loopt er opeens een grote stroom, bij het tweede eerst een heel klein stroomje dat bij elk vonkje iets hoger wordt.

A

Anonymous

Guest
Overigeens ook een goed en geweldig klusjaar toegewenst (geldt voor iedereen natuurlijk)

A

Anonymous

Guest
Weer wat geleerd over elektra,dank!

Thread starter Similar threads Replies Date
O 1