Badkamer aarden

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Situatie: Badkamer, houten vloer, bedekt met 18 mm watervast meranti, daarover voor de stijfheid 1 cm gips afwerkplaat.Afwerking zal bestaan uit tegelswerk in rubbercement.

CV-leiding kaalgemaakt en aardklem aangebracht. Aarddraad gemonteerd en gekoppeld aan nieuwe aarddraad die rechtstreeks aangesloten is op de aardpen, dus niet via de zwarte kastjes in de meterkast. Verder verloop van de aarddraad gaat naar kippengaas onder rubbercement (??) en tegelvloer.
Dus zowel CV-leiding als kippengaas komen uiteindelijk direct én over 1 draad uit bij de aardpen.

Vragen ten aanzien van aarding:
A is dit goed?
B moet waterleiding ook geaard?
c is dit fout/gevaarlijk?
D als het goed is, wat doet deze constructie dan?

Alvast bedankt.

Fred
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ja waterleiding dient ook geaard te worden.

Er is 2x aarde(, waartussen theoretish een spanningsverschil kan bestaan):

1. Aarde vanuit de energiebedrijf bekabeling (meterkast)
2. Aarde d.m.v. aardpen (ook wel vereffeningsleiding genoemd).

Ja, de waterleiding dient ook geaard te zijn.

Waar het goed voor is: stel, je krijgt een lekkage in je keuken, waarbij water onder de vloer of in de muur trekt. het water komt een electraleiding of stopcontact tegen. Dit zo net zo kunnen gebeuren zodat er maar 1 (b.v. fase, de bruine draad) contact gemaakt wordt. geen kortsluiting dus, je merkt niets. Ondertussen geleid het water en de koperleiding de spanning. Jij wordt wakker, stommelt de douche in, en pakt de kraan beet, die je nooit meer los kan laten......... Zit direct je haar in een modern model.

Het doorkoppelen van de CV / waterleidingen naar aarde voorkomt ook dat de c.v. statish opgeladen word en je daardoor een optater krijgt.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Vervolg :lol:

Volgens mij heb je het goed gedaan. Alleen dient voor vereffeningsleiding geloof ik eigenlijk officieel 5m2 vertinde leiding gebruikt te worden die seperaat lelegd word (niet door de buizen van de overige leidingen dus).

Als je 'gewoone' aardedraad (groengele mantel) gebruikt hebt zou ik me daar net zo veilig bij voelen hoor.

Tevens als je groepenkast is uitgerust met aardlekschakelaars i.p.v. stoppen zou ik me prima veilig voelen.

Als iemand het beter weet, corrigeer me gerust, want dit is ook maar wat ik 'denk' te weten :)
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Als iemand het beter weet, corrigeer me gerust, want dit is ook maar wat ik 'denk' te weten :)
Helemaal top! :) Het klopt inderdaad, de door jouw geschetste situatie over het ontbreken van 'het kippengaas' komt ook overeen.

Onthoud altijd, hoe gigantisch rottig de klussen op dit vlak ook zijn, het gaat altijd om je eigen veiligheid (en die van je familie)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan