Badkamer afvoer

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ben bij het aanleggen van de nieuwe afvoer en aanvoer beland in mijn badkamer.

Ik heb de vloer open en ben verbaasd om te zien dat de oude afvoer op een bepaald punt weer omhoog gaat over een obstakel en weer omlaag. Ik dacht dat een afvoer altijd moest aflopen.

Maar goed , ik moet nu de afvoer van de wastafels , bad en wasmachine combineren.

De aansluiting op de hoofdafvoer bepaald de diameter van de pijpen lijkt mij , een dikkere afvoer leggen die daarna weer versmald bij de hoofdafvoer lijkt mij geen goed idee toch?

Wastafelafvoer gaat naar een t stuk waar ook het bad op zit , die pijp gaat rechtdoor langs de wasmachine afvoer en duikt omlaag naar het ernaast liggende toilet en zo richting hoofdafvoer.

De vloer bestaat uit balken met planken en ik kom dus 5 balken tegen waarover de afvoer moet gaan. Er zijn al wat uitsparingen voorhanden maar dus ook die gekke bocht omhoog en omlaag.

Mijn vragen:

Moet een afvoer altijd alleen aflopen of kan er ook een lichte stijging met afdaling in komen?

Hoever kan ik balken van 17 cm inzagen zodat ik de pijp er door kan laten gaan?
Ik kan ze altijd weer verstevigen met ijzers of extra balk.

Tips en advies zijn zoals altijd welkom!

A

Anonymous

Guest
waterpas is goed je heb dikke balken dus je zou ze nog wat meer afschot kunnen geven onder de inkeping een balkje schroeven lichte steiging en een afdaling gaat op e lange duur niet goed vuil blijft liggen verstopping bad 50mm wastafel 40mm wasmachine 40mm

A

Anonymous

Guest
Als je de ene pijp op de andere aan moet sluiten neem dan een 45 graden T stuk, dan stroomt het water gemakkelijker in de goede richting.

A

Anonymous

Guest
Dank voor al het advies en de tips.

Verschillende diameters kan ik toch niet gebruiken omdat de aansluiting op de valpijp toch de uiteindelijke diameter bepaald?

Dwz ik kan toch beter niet 50 bad op 40 centrale afvoerpijp aansluiten? In verband met versmalling.

A

Anonymous

Guest
Wellicht kan iemand hier ook iets meer over vertellen want ik weet niet of het klopt.
Ik heb me laten vertellen dat als je een afvoerbuis hebt die lang meerdere punten komt ook een ontspanning moet hebben, omdat anders het doortrekken van het toilet ervoor kan zorgen dat de ontstane vacuum het vocht uit je sifons kan trekken met stank als gevolg.
Die ontspanning zou op het hoogste punt gewoon verticaal naar boven doorlopen naar buiten.

Rien

A

Anonymous

Guest
Alle buizen waar je water door heen spoelt zuigen achter het water lucht mee, dit moet ergens vandaan komen. Hiervoor plaats je aan het einde van elke buis waar je aansluitingen op aftakt een ontluchter.

A

Anonymous

Guest
Dank voor al het advies en de tips.

Verschillende diameters kan ik toch niet gebruiken omdat de aansluiting op de valpijp toch de uiteindelijke diameter bepaald?

Dwz ik kan toch beter niet 50 bad op 40 centrale afvoerpijp aansluiten? In verband met versmalling.

A

Anonymous

Guest
Nee dat heeft niet veel zin, maar als de afvoer van je bad aansluiting 50 is, ga je daarna gewoon naar 40. Dat is geen probleem.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan