behang over structuur heen?

A

Anonymous

Guest
Wie kan ons helpen?? We hebben in ons huis een structuur-muur, en willen hier graag overheen behangen met normaal behang of glasvezel, kan dit???

A

Anonymous

Guest
Hallo Marjanneke,
ben zelf doe-het-zelver en wij hebben dit wel gedaan in ons nieuwe huis.
De eerste drie muren hebben we met Alabastine egaliseer voor structuurverf glad gemaakt. Dat breng je met een blokkwast aan en trekt het met een spakmes glad. Na het drogen zou je het kunnen behangen, volgens Alabastine dan. In mijn geval echter kreeg ik het oppervlak echter niet optimaal glad. Een voor de proef geplakte strook raufaser hechtte wel, maar kon zonder moeite weer worden afgetrokken. Ik heb de muren dus voor alle zekerheid ook nog eens gladgeschuurd. Wordt door Alabastine aanbevolen voor 'een spiegelglad resultaat'. Dat schuren is echter een vreselijke rotzooi als je geen schuurmachine met een fatsoenlijke stofafzuiging hebt. Nadeel van Alabastine egaliseer vond ik ook, dat het een erg dure (~45 Euro voor 18 vierkante meter) en vrij zware massa is, die in eerster instantie niet uit de emmer wil en in tweeder instantie niet uit de blokkwast wil. D.w.z. het aanbrengen is nogal een karwei en ik kreeg het ook niet erg goed tot in de bovenhoek van de muur gesmeerd, of langs de deurkozijnen, laat staan achter verwarmingsbuizen. Op die plekken heb ik dan toch maar een breed plamuurmes gebruikt om het op de muur te smeren. Ok heeft het de neiging om bij het insmeren in grote klodders uit de kwast te vallen omdat het zo taai is. En zo'n duur spul verspil je niet graag.
Voor de laatste muur radde de buurman Knauf rotband aan en dat hebben we daarvoor gebruikt. Dat komt als poeder en wordt met water gemengd. Is gewoon hechtpleister. Dat breng je met een plakspaan aan op de muur. Mooi glad wordt het, als je het vlak na het drogen met een plantenspuit natspuit en dat glibberige oppervlak wat daarbij ontstaat met en spakmes glad trekt. Hoef je dan niet te schuren. Is maar goed ook, want bij het schuren stoft het nog erger dan dat Alabastine-spul. Rotband is stukken goedkoper (10kg voor ik wet niet meer precies - een euro of vijftien??) en volgens mij ook makkelijker aan te brengen dan egaliseer, als je het eenmal onder de knie hebt.
Ja, en het behang plakt en is ook al geschilderd.
O ja, we hebben wel voor het behangen voor gestreken met behangplaksel.

Inweken een afsteken van de structuurverf hadden we van tevoren ook geprobeerd, maar dat is behoorlijk veel werk en lukte sowieso allen maar op de betonnen buitenmuur. De binnenmuren zijn van gipsblokken en die krab je daar gewoon bijj kapot. Kun je achteraf opnieuw plamuren.

En nogmals: Ben geen professional, maar simpelweg een doe-het-zelver die dat maar die ene keer heeft gedaan. Maar tot zover mijn ervaringen ermee.

Veel success,
Jurgen

Thread starter Similar threads Replies Date
J 0
J 0
P 0
M 0
N 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden