Betonvloer Paardenboxen

A

Anonymous

Guest
Hallo,

Bij onze nieuwe woning zijn wij van plan in een bestaande 'kapschuur' een aantal paardenboxen te plaatsen. Op dit moment zit er nog geen vloer in de schuur. Vroeger hebben er schapen gestaan, dus ligt er alleen klei (die overigens al flink is aangestampt door die beesten).

Mijn vraag is nu, moet ik de betonvloer funderen, of kan deze als een niet-dragende vloer, rechtstreeks op de ondergrond (klei) worden gestort ?
Hoe dik moet de vloer ongeveer worden om niet te snel te beschadigen ?

Bij voorbaat dank......

A

Anonymous

Guest
Hoi Jos_o,

Het hang allemaal een beetje af van het oppervlakte van de vloeren en het zand.
Je kan de vloer meteen op de vloer storten maar dit kun je het beste doen op geele grond, dit omdat zwarte grond vol beesjes zit en de grond niet echt stabiel is.
Dit kan je opvangen door het beton te verstevigen met beton ijzen, hang natuurlijk weer af van het oppervlakte.
Ik zelf zou het volgende doen:
-Haal een laag van de toplaag af zodat de vloer met beton op de gewenste hoogte uitkomt.
-Plaats een folie op de grond om het opkruipend vocht tegen te gaan.
-Plaats hierover hoge druk piepschuim platen voor de isolatie (Het zijn tenslote dieren)
-Plaats tegen de randen(muren) dunnere piepschuim platen (1 a 2 cm dik) om te voorkomen dat als de vloer uitzet de muren uit elkaar worden geduwd.
-Breng hierover een bewapenigsmat aan van 6 a 8 mm dikte met een maas van 15 x 15cm, zorg ervoor dat de map zo'n 3 cm van het piepschuim afzit dit omdat het ijzer minimaal zo'n 3 cm in het beton moet zitten om betonrot tegen te gaan.
-Plaats weer een bewapeningsmat aan die zo'n 7 cm boven de andere mat hangt, dit met behulp van betontegels of zo.
-Stort het beton over het geheel heen totdat je zo'n 13 cm dikke vloer hebt.
-Strijk de vloer mooi glad, dit voorkomt dat je nog een losse afwerkvloer moet aanbrengen.
De dikte hang natuurlijk een beetje af van het oppervlakte, maar ik verwacht niet dat de vloer groter zal worden dan een metertje of 3 a 4 !!

succes.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan