Boeiboord schilderen

  • #1
A

Anonymous

Guest
nu mijn boeiboorden getimmerd zijn en de gaten afgeplamuurd met epoxy en geschuurd komt het volgende

Omdat ze toch veel in aanrtaking komen met vocht dacht ik om ze eerst 2 lagen loodvrije menie te geven alvoor ik ze in de grond en aflak zet


Maak ik een denk fout of goed plan
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Voor alle duidelijkheid: Een boeiboord is een plank die bevestigd is tegen de voet van een dak, en die
de schuinliggende zijde van een dakgoot vormt.
Jammer genoeg geef je niet op uit welke houtsoort of plaatmateriaal de ondergrond bestaat – al of niet,
verduurzaamd – het is voor een goede verfbescherming naast het verftype net zo belangrijk.
Verder is het essentieel om het verfsysteem rondom – aan beide vlakken en aan alle kanten – aan
te brengen, zodat een goed afsluitende verflaag tegen vocht ontstaat.
Verder moeten scherpe randen in de ondergrond worden afgerond tot een radius van 3 á 4 mm en
mag de vochtigheidsgraad van het hout niet boven de 16 á 17% liggen voor het schilderen.
Zoals je schrijft zijn de timmergaten (schroef- of spijkergaten) reeds met een epoxy houtreparatie-
middel afgedicht. Ik zou hieraan toe willen voegen, dicht alle eventuele, grote oneffenheden, naden,
kieren of anderszins, waardoor inwatering kan ontstaan eveneens af met genoemde houtepoxy of
polyurethan/acrylaat houtmassa (2-k).
Overigens heeft het geen toegevoegde waarde om het door jou geopperde zgn. loodvrije menie toe
te passen. Ik zie eerder een nadeel, n.l. deze producten zijn in het algemeen op basis van alkydhars
met als pigment zinkfosfaat, ijzeroxide, zinkfosfiet, zinkpyrofosfaat, e.d. Omdat deze producten
bedoeld zijn voor een metalen ondergrond die in de regel minder elastisch verven vragen minder
geschikt voor een houtenondergrond.
Persoonlijk zie ik meer in het volgende verfsysteem: neem een goede grondverf voor hout.
Behandel de ondergrond hiermee 2 maal, vervolgens 2 maal overgronden met een siliconal
alkydharsverf en 1 maal afschilderen met hetzelfde product. Waarbij de laatste laklaag onverdund
of een enkele procent verdund mag worden.
Tussentijds de verflaag licht afschuren zodanig dat niet door de verflaag wordt heen geschuurd.
Bij de eerste grondverflaag dienen de opgewerkte houtvezels wel goed te worden weggeschuurd.
Indien kaal geschuurd hout, dit plaatselijk bijgronden.
Met het genoemde verfsysteem wordt een laagdikte aangebracht van ca. 150 µm wat bij een
goede uitvoering zeker 5 tot 10 jaar geen onderhoud behoeft.
De genoemde verfproducten zijn in de goede verfhandel verkrijgbaar en worden geleverd door
iedere verffabrikant.
Ik zou de keuze van watergedragen producten niet aanbevelen, omdat deze nog wel eens wat
hechtingsproblemen kunnen geven op sommige houtreparatiemiddelen
Hopelijk heb je er wat aan, mochten er desondanks nog vragen zijn dan verneem ik die graag.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan