compleet nieuw dak inclusief lichtkoepel

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een pand gekocht waar de vorige bewoners de ruimte tussen de keuken en de schuur veranderd hebben in een bijkeuken. Op de bijkeuken hebben ze doorzichtige acrylplaten gelegd, terwijl op de schuur nog de oude golfplaten liggen.
Nu wil ik dit vervangen door een compleet nieuw dak inclusief lichtkoepel.

na het aanbrengen van een balklaag, wil ik het aftimmeren met OSB constructieplaat. Daarna betumen branden. Van sommige mensen krijg ik het advies om er ivm koude doorslag piepschuim tussen het plaatmateriaal en de betumen te doen. Volgens mij is dit niet nodig omdat ik de onderkant wil isoleren en afwerken met gipsplaten.

Maar wat is nu het beste om te doen ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik heb altijd begrepen dat je het bitumen het beste kunt aanbrengen op de plaatlaag. Bitumen vastteren met een brander op piepschuim lijkt me niet een fijn plan. Je zegt zelf al dat je een verlaagd plafond maakt met gipsplaten tegen de onderkant van de balkenlaag en hiertussen wilt isoleren. Het lijkt me dat je dan goed zit.

Een ander idee zou mij ook wel boeien.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Je methode lijkt mij OK. Zo zit het bij mij in een vergelijkbare situatie ook. Tip: maak een goed afschot, zodat er geen water op het dak blijft staan. Als je ooit ergens een lek krijgt, wordt je anders namelijk gek van het zoeken.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
beste ribaariba het spijt me dat ik het moet zeggen maar de adviesen van mijn voorgangers zijn helemaal fout ik schrijf het in hoofd letters NOOIT EEN PLATDAK ISOLEREN VAN BINNENUIT de mensen die jou verteld hebben dat je moet issoleren op het dak hebben gelijk je koopt namelijk platen tempex met daarop een glasvlieslaag en die leg je met de tempex naar beneden op het dakbeschot die platen leg je vast met storm ankertjes op de bovenkant zit een laag waar je gerust op kunt branden bovenop die laag rol je eerst een dampweerende laag uit dat is infeite een rol dakleer met gaten erin die rol je gewoon uit {niet branden } bovenop die laag doe je je brandrol branden zo heb jij een dak voor de toekomst dit is het advies van een dakbedekker suc6
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Als aanvulling op m'n voorganger:

Isolatie van platte daken vrijwel altijd aan de buitenzijde, anders krijg je problemen met rotten van je construktie door het ontbreken van ventilatie.

Er zijn ook multiplexplaten (o.a. vapoplex) die al van een gebitumeerde purlaag zijn voorzien. Deze platen bevestig je aan de balklaag (kan evt. met ijzeren beugeltjes aan de binnenkant). Daarna brand je een brandrol.

Of je gebruikt isolatieplaten (bijv roofmate van DOW)die je op je gebrande dak legt met daarna grind er overheen.

Voordeel van de laatste oplossing is dat je dakbedekking langer meegaat.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Harstikke bedankt voor het goede advies. Nu heb ik eindelijk zekerheid hoe het aan te pakken.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Meneer Frijters,

Ook ik heb veel aan het advies gehad; was nl. net zelf toe aan een dergelijke constructie. Dus bedankt voor deze tips en ook alle andere tips/oplossingen die ik van u lees zijn geweldig. Hoop nog veel van je te lezen.

Met vr gr Dinand
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 0
P 0
H 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan