CV kapot?

A

Anonymous

Guest
Bij het verwarmen thuis in een appartement lukt het maar niet om de woonkamer warm te krijgen. De CV staat dan wel 3,5 uur!! continu aan om van 14 graden naar 18 graden te gaan en de radiator in de woonkamer (is slechts 1 grote) wordt bovenin warm, maar is onderin helemaal lauw/koud. De rest van de radiatoren (zijn veel kleinere) zijn dan gloeiend heet, maar die staan ook veel dichter in de buurt van m'n ketel. Wat is er hier kapot of hoe moet ik dit verhelpen?

A

Anonymous

Guest
Ik heb er weinig kaas van gegeten maar heb wel eens gehoord dat dan je rode expansievat leeg kan zijn. Volgens mij zit daar stikstof in maar zeker weten doe ik het niet. Wat ik wel zeker weet is dat die rode bol wel eens op kan raken en dan moet je een andere kopen. Volgens mij zag ik ze laatst bij de gamma voor ca. 30€.

hopen voor je dat er iemand reageerd die dit voor je kan bevestigen of uitsluiten.

succes,
Rien

A

Anonymous

Guest
Kuikenxxl, Waar staat die xxl voor begint dat met een U? "Opraken"? kan niet wel lekken door een lekkend ventiel wat bijna nooit gebeurt of kapot zijn.
Hoe werkt het?
Een exp. vat bestaat uit 2 delen, op de helft (waar die velsrand zit)zit een menbraam (rubber schijf). Van onder zit een ventiel (ong. zelfde als bij een auto)Onder het menbraam zit een ingestelde hoeveelheid druk. Boven op het vat wordt dus het WW. gedeelte van de leiding aangesloten met een T stuk.
Als het water warm word zet het uit en dan zal het menbraam die druk opvangen door wat hol te gaan staan en dus zal de druk onder het menbraam wat vergroten. De druk- meterstand zal nagenoeg gelijk blijven in warme en koude toestand. Als het water weer afkoelt zal de het menbaam die zelfde hoeveelheid water weer in de leiding persen en het menbraan zal weer in zijn "ruststand" terugkeren. Als een exp. vat (dus het menbraam) lek is, is dat te merken doordat je eerst de ketel een paar keer wat bij hebt moeten vullen en vervolgens kan je zien dat de meter oploopt als je het water verwarmt. Probeer nooit aan het ventiel te draaien, want dan ben je de tegendruk kwijt en moet je in iedergeval een nieuw exp. vat kopen. Een technische tip als je twijfelt aan het menbraam? Tik met een schoevendraaier onder en boven op het vat, onder moet hij holler klinken dan boven.

A

Anonymous

Guest
Armani,
Na de uitleg over het exp. vat nu even over jou cv. plaat. Het is toch geen Disign radiator hé. Heb je aan de leidingen gewerkt of zoiets? Zijn de leidingen goed ontlucht. Het lijkt alsof de warm en koud zijn verwisselt.
Nee? Gaat de klep van de kraan wel goed open, geef er eens een flinke tik op met een hamer als hij helemaal openstaat! Ook niet?
Zit er aan retour (onder)zijde direct tegen de cv. een soort T stuk. Zo ja draai dan dat dekseltje er eens af, dooronder zit een stelschoef, dit is een klepje om de retour stroom te knijpen, draai die naar links open en kijk wat er gebeurt. Als laatste kan het zijn dat de pomp onvoldoende druk geeft, op de pomp zit vaak een knop om de toeren te regelen zet hem op de hoogste stand.

A

Anonymous

Guest
Woon je gehuurd? Als ik dit zo hoor heb je een eenpijpssysteem. Als je gehuurd zit zul je contact op moeten nemen met de bouwvereniging die een installateur stuurt en dit oplost. Is een veel voorkomend euvel bij een eenpijpssysteem. De installatie zal waterzijdig ingeregeld moeten worden.

A

Anonymous

Guest
zo, heel de dag weggeweest en zal er morgen eens goed naar gaan kijken. Helaas woon ik niet gehuurd, dus gaat het me zelf geld kosten als het zo is. Ik weet ook niet of ik een eenpijpssysteem heb, heb er wel meer over gehoord, maar weet het dus niet zeker...morgen even goed kijken of info zoeken. Hoop dat het lukt, maar allemaal alvast bedankt voor de tips.

A

Anonymous

Guest
Als de overige radiatoren wel warm worden en deze staan dichterbij de ketel dan de bewuste radiator in de woonkamer, dan draai je toch de radiatorkranen van de overige radiatoren een stuk dichter. Het kan nl. zijn dat je pompcapaciteit aan de kleine kant is. Als dit niet helpt, zou ik de radiatorkraan/thermostaatkraan van de radiator in de woonkamer (laten) controleren of deze wel voldoende opent.

Succes.

Thread starter Similar threads Replies Date
N 1
H 1
T 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin