deur afhangen

A

Anonymous

Guest
Ik wil een stompe deur afhangen weet iemand de juiste werkwijze/volgorde om hem goed te plaatsen. Tot nu toe lukt het mij niet hem netjes te laten hangen en sluiten.

A

Anonymous

Guest
Hallo,
allereerst is het belangrijk dat je kijkt of het kozijn haaks is.
Dan maak je de deur ,pas, naar aanleiding van je net verkregen informatie,bedenk hierbij dat je de deur altijd arm moet schaven dwz boven en aan de zijkanten niet haaks schaven maar iets schuin dit is om te voorkomen, dat als de deur uitzet hij niet of nouwelijks gaat klemmen ( de schuinte loopt altijd in de richting van het kozijn dus niet anders om.Als de deur dan in de sponning past ga je de scharnieren
bepalen als ze bijvoorbeeld in de deur op 9 mm vanaf de achterkant van de deur zitten (het gedeelte dat de sponning raakt)dan moeten ze in de sponningkant op 11 mm ingelaten worden
Mijn tip hierbij is dat je de bovenste scharnier qwa diete iets dieper inlaat dan de andere twee,dit om te voorkomen
dat als de deur na zakt hij gaat overhangen.Let er bij het pas maken van de deur wel op dat hij rond om 1,5 mm speling geeft behalve beneden ongeveer 0,5 cm.Heb je de deur nu in de scharnieren hangen en hij lijkt te breed, wil dat zeggen dat de scharnieren iets dieper moeten tegenover de plek waar de deur aanloopt.Het is voor mij wat moeilijk om het op papier als het ware uit te leggen ik ben zelf meubelmaker/timmerman en recentelijk omgeschoold tot Cv monteur/sanitaire installateur.Ik hoop dat het een beetje duidelijk is laat even weten of het gelukt is. Groetjes Boktor.

A

Anonymous

Guest
Boktor, hier kom ik denk ik wel uit dank voor de informatie/ groet Eric

Thread starter Similar threads Replies Date
H 0
P 0
A 3
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen