Dimmen

Odilia

New member
Klusvrienden,
Ik heb in de tuin van mijn dochter vijf spots geplaatst, in elke spot zit een lamp van 40 watt. Mijn vraag is, als ik deze aansluit op een dimschakelaar gaat dan het verbruik ook met 50% dalen?. Of reken ik mij nu rijk.
Graag enige uitleg.
Met groeten,
Odilia

roykejanssen

New member
je rekent je rijk. Het vermogen dat niet naar de lampen toe gaat wordt omgezet in warmte en gaat verloren in de spoel van de dimmer.

Odilia

New member
Beste roykejanssen,
Bedankt voor je uitleg,
Met vriendelijke groet,
Odilia

Erik

New member
Sorry, ik voel me toch genoodzaakt om even te reageren ...

De meeste dimmers werken volgens het fase-aansnijdingsprincipe. Kortweg komt dat er op neer dat niet de voledige periode van onze sinusvormige spanning doorgelaten wordt. Hierdoor zal de gemiddelde spanning over de lamp in een bepaalde gedimde toestand dan ook altijd lager zijn dan de gemiddelde spanning in ongedimde toestand (normaal gesproken ± 230V).

Aangezien onze kilowatuur meter in de meterkast nog altijd het product van spanning, stroom en tijd meet, zal bij het vermideren van één van deze variabelen de uitkomst van het sommetje ook lager zijn, dus minder afrekenen!
De spoel in de dimmer dient ter ontstoring. Tijdens het aansnijden van de spanning ontstaan namelijk erg vervelende bijproducten op de netspanning welke bijvoorbeeld storing (brommend geluid) in audio installaties kunnen veroorzaken

Indien je meer (technische) info wenst over dimmers kun je Wikipedia raadplegen.

Gegroet,
Erik

Thread starter Similar threads Replies Date
H 1