Draagbalk muur wegbreken en plafond

A

Anonymous

Guest
Ik ga een muur wegbreken in de woonkamer, het plafond wordt daarna opgevangen door een HE240A balk van 4 mtr. lengte. Hoe krijg ik die zonder ongelukken op zijn plaats, hij weegt nl. 240 kilo ??

A

Anonymous

Guest
Eerst het plafond stempelen aan weerszijden van de weg te nemen muur. Leg een houten balk tussen de stempels en het plafond. Draai de stempels net zo vast dat deze het plafond dragen en net niet optillen.

Verwijder voorzichtig de muur door de stenen van boven naar beneden los te slaan met een beitel in de voegen. Een a twee klappen zijn meestal voldoende om een aantal stenen in die rij los te maken om deze er af te pakken en af te voeren.

Maak in de muren de nis waar het H profiel in komt te liggen. En plaatst de balk er met een aantal mensen met beleid in. Vraag hier een aantal vrienden / kennisen... voor. (4 pers is wel aan te raden)

Plaats aan weerszijden onder het H profiel een stempel om deze tegen het plafont aan te drukken (weer niet op tillen) en plaats wiggen onder de balk de stempels kunnen nu weg.

A

Anonymous

Guest
Met alle respect voor je verbouwingsplan maar als je hier nog geen oplossing voor had zou je er dan wel aan beginnen zonder professionele hulp.
Maar o.k. Het op zijn plaats krijgen heb ik zelf een keer gedaan met behulp van een bouwsteiger met wielen die ik had gehuurd. Tnible geeft precies aan hoe je de voor en na handelingen moet doen. Ik heb hem met de steiger er naar toe gereden en vervolgens door de poten op te draaien op hoogte getild. Ging perfect.
Maar om hem er op te leggen heb je inderdaad wat extra mankracht nodig.
Met een paar gewone trapjes zou ik niet doen. 240 kilo wat uit balans raakt hou je echt niet meer.

A

Anonymous

Guest
Wij hebben dit een maand geleden ook gedaan, maar gelukkig wel met hulp van een paar mannen die het vaker gedaan hadden. Zij hadden een lift om de balk op te leggen, dan konden wij hem zo omhoog draaien. Aan een kant hebben we in de muur een nis gemaakt met daaronderin een stalen plaat van 2 cm dik waar de balk op kon rusten. Hiermee worden ook de krachten beter afgedragen aan de muur, omdat anders scheuren kunnen ontstaan.
Aan de andere kant rust de balk op een staander, anders kon hij niet dwars in de muur geplaatst worden. Deze staander is weer vastgeboord in een funderingspoer.
het lijkt me verstandig om contact op te nemen met een staalbouwbedrijf, zij hebben alle materialen en kennis om zo'n grote zware balk op de juiste manier aan te brengen. Wij hebben eerst ook alles laten berekenen door een constructeur om zeker te zijn dat ook de muur de balk en de krachten die erop rusten konden houden.
Succes

A

Anonymous

Guest
ik vind de eerste reactie een gezonde omschrijving hoe je dit kan doen. maar ik zou je aanraden om toch mensen in te schakelen die enige ervaring hiermee hebben. wat men hier vaak vergeet is of de verdiepingsvloer de tijdelijke belasting kan opnemen. betonvloer kan meer opnemen dan een houtenvloer. hiernaast moet de HE balk berekend zijn op een doorbuiging van 1/500 van de overspanning i.v.m. scheuren van bovenstaand metselwekwand. tevens moet de balk voldoende oplegging hebben op metselwerk (afhankelijk van de oplegspanningen minimaal 100mm). als u wilt kan ik u van schetsen voorzien van dergelijke situatie wat ik zelf meegemaakt heb.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan