Draagkracht Gording

  • Onderwerp starter M@rtijn76
  • Startdatum
  • #1

M@rtijn76

New member
Hallo,

Ik woon in een huis uit 1985. De zolder is niet afgewerkt. De gordingen en de houten aftimmering zijn direct zichtbaar.
De zolder is ruwweg in 2-en verdeeld door een later geplaatste vliering met klep en een tussenwand (ik denk gipsblokken). De gordingen zijn daar onderbroken en opnieuw bevestigd.
Aan 1 kant zit een dakkapel.

Ik ben geen doorgewinterde klusser. Ik heb, met hulp, een leuke takel constructie gemaakt, waarmee ik een houten plaat omhoog kan hijsen. Mijn zoon bouwt hier zijn treinbaan op.
Deze plaat hangt op de 4 hoeken aan de gordingen (2x links en 2x rechts)

Later heb ik ook nog een simpel vlierinkje geplaatst boven die plaat, gewoon latten dwars op de gordingen met houten vloerdelen er op. Ik probeer er alleen lichte spullen op de bewaren.

Dus de plaat hangt aan 2 gordingen en de vliering rust er op. Beide voegen een aanzienlijk gewicht toe.

Ik begin nu te twijfelen of ik hiermee de gordingen niet veel te veel belast. Ze dragen natuurlijk al de dakconstructie. Als ik google op dit onderwerp zie ik toch vooral adviezen om geen extra belasting toe te voegen.

Ook zie ik op diverse plekken beginnende horizontale scheurvorming (in de lengte) op de gordingen. Maar dit zie ik ook op andere gordingen waar geen gewicht aan hangt.

Dus de vraag is:
- Kan een gording (en de balkdragers waar hij mee bevestigd is) extra gewicht aan en zo ja, hoeveel?
- Kan ik dit versterken door bijvoorbeeld een balk evenwijdig er onder te plaatsen, of dwars (verticaal) balken te monteren?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan