Dragende betonnen vloer woonkamer?

A

Anonymous

Guest
Ik heb over dit onderwerp veel gezocht, maar weinig concreets gevonden. De meest nuttige informatie heb ik hier gevonden. Vandaar ook dat ik hier nog een vraag stel. Mijn probleem is het volgende:

In mijn huis is een gedeelte van de houten ondervloer en een aantal houten draagbalken helemaal verrot. Het budget is klein, maar het besef dat er wat moet gebeuren is groot. Vandaar het plan om wat ik kan, zelf te doen.

Bij alle info die ik heb gevonden op internet staat: Raadpleeg voordat je begint eerst een constructeur. Wat is een constructeur? Is dat een aannemer, of is dat een bouwkundig ingenieur. Ik kan de betekenis niet achterhalen en in de Gouden Gids staan ook geen constructeurs vermeld.

Verder heb ik op deze site gevonden dat, omdat het om de benedenverdieping gaat, een piepschuimen isolatie vloer voor mij het beste zou zijn. Als mensen nog tips hebben of handige links: alsjeblieft!!!

Er is een aannemer uit de buurt langsgeweest en die heeft een offerte gedaan, waarbij ik zelf een hoop kan doen. Hij heeft het echter niet over een broodjesvloer gehad. Ik begreep van hem dat er zand gestort moet worden, isolatie aangebracht, wapening, beton storten en cementen afdeklaag aanbrengen. Zo is de vloer neem ik aan niet dragend en ik heb geen idee of dat wel of niet nodig is. Het huis is uit de'jaren '20-'30 en is niet onderheid.

Groeten,

Harry

A

Anonymous

Guest
hallo,

allereerst een constructeur is een persoon die bij een advies en ingenieursbureau staal en betonconstructies uitrekent en adviseerd
in uw geval is het niet noodzakelijk zo iemand er bij te betrekken.

bij een renovatieprojectje als het uwe is het voorstel van de aannemer het juiste.
door het zandbed en de Ps isolatie worden de krachten die op de vloer komen te rusten gelijkmatig verdeeld over de grond.

zorg voor voldoende wapening in de beton
zorg bij de aansluitingen bij wanden voor een strook opstaande piepschuim, dit om scheuren door zakkingsverschillen in de wanden te voorkomen.

suc6 ermee

grt,

higgy

A

Anonymous

Guest
De door de aannemer voorgestelde vloer heet een geisoleerde beton vloer op zand. Uw huis staat op staal d.w.z. dat de fundering direct op een harde ondergrond (meestal zand met voldoede vochtigheid) rust en geen palen heeft naar een dieper gelegen harde grondlaag.

Een broodjes vloer is een vloer waarbij de vloer op betonnen balken rust met hieronder meestal een kruipruimte en tussen de balken de isolatie. Deze kunstructie is duurder, dient berekend te worden, en steld eisen aan de fundering waarop de betonbalken komen te rusten.

Let er op dat de isloatie voldonde dik is mestal worden hiervoor hardgeperst 'piepschuim' gebruikt (blauw / groene kleur) de hebben een betere isolatie en is een laag van +/- 15 a 20cm nodig.

De wapening behoort op 'voetjes' geplaatst te worden omdat ander de wapening onder het beton komt te liggen en geen zin heeft. Het beste is om een dubbel net toe te passen hierbij wordt eerst een net op de 'voetjes' geplaatst waarzo'n 10cm boven nog een tweede net aan vast gezet wordt met beton ijzer en vlechtdraad. De wapening behoort geaard te worden en onderling vast gebonden te worden. dit wordt vaak vergeten.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan