een cementdekvloer maken

A

Anonymous

Guest
Ik wil op een nieuwe betonvloer, een cementdekvloer maken. Maar er zijn nog enkele vragen.
Wat is de goede mengverhouding zand/cement? is dat 3:1?
Ik wilde hem zo'n 2 cm hoog maken, is dat te weinig of kan dat?
Is er tegenwoordig niet een betaalbaar alternatief in de vorm van een gietvloer, ik heb eens gietcement gebruikt en herrinner me dat het verschrikkelijk duur was.
Is er op internet een soort stappenplan te vinden om een zand/cement vloer als doe het zelver te maken?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Theo

A

Anonymous

Guest
Theo,

voordat ik antwoord op je vraag kan geven heb ik er hier nog een paar;

Waarom wil je een nieuwe dekvloer?
wat komt er op de nieuwe dekvloer?
Is het in het huis of in garageschuur?

Dit alles om te beaplen of je met goekopere alternatieven kan beginnen?

ik hoor van je.

A

Anonymous

Guest
Ik wil een nieuwe dekvloer omdat ik een serre aangebouwd heb en daar een betonvloer in gestort heb.
Ik wil over de dekvloer plavuizen plakken.
Het is dus in een aangebouwde serre, er komt verwarming in, hij is goed geisoleerd, maar wordt geen echt onderdeel van de huiskamer.
Alvast bedankt voor je antwoord
Theo

A

Anonymous

Guest
OK Theo hier de uitleg;

Verwerking

één dag voor aanvang is het belangrijk eerst de ondergrond goed schoon te vegen en vet en vuil te verwijderen en vervolgens goed nat te maken
bij het aanbrengen van de dekvloer mogen er geen plassen meer op de ondergrond staan
voor een goede hechting is het raadzaam eerst een hechtlaag (cementpapje of een hechtmiddel, bijv. Flevopol)) met een bezem aan te brengen. De dekvloer moet worden aangebracht als het cementpapje nog glanst
vloerspecie is een beperkte tijd verwerkbaar. Daarom is het verstandig nooit meer specie aan te maken dan binnen één uur is te verwerken
voordat de specie kan worden aangebracht, moeten eerst latten als hoogtegeleiders waterpas op de vloer worden gesteld. Door een rei zigzaggend erover heen te trekken wordt de specie tussen deze latten glad aangebracht. Als het oppervlak vervolgens is vlakgeschuurd met een houten spaan kunnen de latten worden verwijderd. Eventuele gaten met specie opvullen en gladschuren. Als de specie voldoende is opgesteven kan het oppervlak worden dichtgestreken met een stalen spaan.
Nabehandelen

cement heeft water nodig om te verharden, dus verdamping van water aan de bovenzijde moet zo veel mogelijk worden voorkomen. Dit kan door afdekken met folie of door de dekvloer nat te houden tot deze voldoende verhard is. Voortijdige verdamping verhoogt de kans op scheurvorming of een stuivende vloer
het duurt minstens een week voordat de vloer voldoende droog is om vloerbedekking aan te brengen. Als deze tijd niet beschikbaar is, zijn er speciale snel verhardende kant-en-klaarproducten. Om te testen of de vloer droog genoeg is, kan een controleproef worden uitgevoerd. Hiervoor kan een dampdichte folie 24 uur op een dekvloer worden gelegd. Als er dan nog geen condensvorming is opgetreden onder de folie is de dekvloer voldoende droog voor het aanbrengen van vloerbedekking of parket
voor lagen dikker dan 50 mm kan het gebruik van beton in plaats van zand-cementspecie worden overwogen
voor lagen dunner dan 30 mm hebben kant-en-klare giet- of egaliseermortel (bijvoorbeeld Beamix) de voorkeur
Weersomstandigheden

bij temperaturen onder 5°C verhardt de vloerspecie niet of zeer langzaam. Bij voorkeur moet er dus niet onder deze omstandigheden worden gewerkt en zeker niet op een bevroren ondergrond
de pas aangelegde dekvloer beschermen tegen regen en vorst
bij vorst of kans op vorst niet nabehandelen met water

A

Anonymous

Guest
ok, bedankt voor de uitgebreide uitleg.
We gaan het proberen
Groeten
Theo

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449