Elektra badkamer

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ga de badkamer van me opnieuw inrichten. Zo ook de elektra. Ik heb begrepen dat alle metalen delen geaard moeten worden.

Ik heb 3 groepen naar de badkamer getrokken. 1 voor de wasmachine en droger,1 voor electrische verwarming en 1 voor verlichting en 2 stopkontakten naast de wasbakken.

Nu mijn vragen:

De rest van het huis ( 4groepen) zitten nu achter een aarlekschakelaar. De aardedraad vanuit mijn kast gaat direct naar de recent geslagen aardpen van de gemeente.

Ik neem aan dat die drie groepen voor de badkamer achter een nieuwe en aparte aardlekschakelaar moeten?

Hoe kan ik nu die metalen delen het beste aarden?

Draden vanaf die delen in aparte buizen naar de aarde in een van de drie dozen? Of moet het in een lus? Moeten dat blanke draden zijn of kan ik de groengele aarde installatie draad gebruiken?

En als de waterleiding eigenlijk allemaal aan elkaar gekoppeld zit (bv warm of koud water naar bad en douche en wasbak) waar moet ik de aarde dan aanbrengen?

Als ik m'm wasmachine op een betonnen vloertje zet waarin lewisplaten zitten moet ik die dan ook aarden?

Ik ben alweer hartelijk dankbaar voor alle tips en advies?

A

Anonymous

Guest
Max:

-Electragroepen badkamer moeten achter (nieuwe) aardlek
-ALLE metalen delen moeten geaard worden met vertind koper (dus niet groen/geel electra draad), let wel op diameter.
Deze moet direct op aardpen aangesloten worden met een eigen leiding.

Onder metalen delen wordt verstaan:
LEWIS platen!!
radiator
badkuip (igv metaal)
kranen, waterleiding is in feite voldoende (leiding koud of warm maakt niet uit)

Jouw wasmachine mag niet binnen handbereik van een waterpunt (kraan, douche of bad) staan. Dan is aarding via wcd voldoende. Er vanuit gaande van het droog staan van deze machine.

groeten!
roger

A

Anonymous

Guest
Ik heb via een aantal sites begrepen dat alle aarding via de wcd volgens de NEN nu wel toegestaan is.Een hele nieuwe draad trekken vanuit de kast is in mijn 3 etage huis nu niet echt (meer) mogelijk. Alle leidingen zijn wegwerkt etc.

Kan die aarding via de "gewone" dan niet?

A

Anonymous

Guest
Nieuwe regels, in de voorlaatste NEN is er eenr egel bijgekomen, deze zegt dat de vereffening tussen het Centraal aardpunt in de badkamer, de centraaldoos en alle alle andere voorkomende groepen NIET meer via de meter kast mag.

Dit houdt in dat er een geel groene draad tussen de centraaldoos, de WCD van de was/droger (altijd andere groep) en het centraal aardpunt moet komen.

Deze regel (ook door een niet volledige omschrijving (alleen de wijsiging wordt besproken) in het praktijkboek NPR)) wordt vaak verkeerd gelezen en alleen de aanvulling toegepast.

A

Anonymous

Guest
> Ik neem aan dat die drie groepen voor de badkamer achter een nieuwe en aparte aardlekschakelaar moeten?

Ja er mogen max vier (3 bij eerste aanleg) groepen achter een aardlekschakelaar. Sinds 1 september 2006 is eindeijk na jaren van uitstel het verplciht dat elke groepenkast voorzien wordt van een hoofdschakelaar. Dit geld voor alle nieuwe aanleg, als bij elke wijziging in de instalatie. De regel dat een instalatie in 2 handelingen volledig spanningsloos moet kunnen worden gemaakt is daarmee gewijzig in 1 handeling.

> Hoe kan ik nu die metalen delen het beste aarden?

6 qmm vertint vanuit aardpuls (ookwel aardpen of electrode) of hoofdaardrail direct naar het centraal aardpunt in de badkamer, deze moet ten alle tijden berijkbaar zijn (onder wastafel, achter spiegel enz.) Vanuit daar 4qmm vertint
naar alle meten delen zoals waterleiding, douchbak, badkuip, radiatoren, bewapening (lewis platen), enz. 2.5qmm geisoleerd naar centraaldoos en WCD's van andere groepen in buis. (komen dan 2 buizen binnen, en 2 aarddraden)

> En als de waterleiding eigenlijk allemaal aan elkaar gekoppeld zit (bv warm of koud water naar bad en douche en wasbak) waar moet ik de aarde dan aanbrengen?

Op de waterleiding (warm of koud maakt niet uit) via een klem. Zowel de klem als andere koperen delen aftapen met breed tape tegen corrosie door het gips en of cement in stucwerk als dit van toepassing is.

> Als ik m'm wasmachine op een betonnen vloertje zet waarin lewisplaten zitten moet ik die dan ook aarden?

Ja 4qmm vertint hoefd niet in buis. Zijn wat kleinere klemmen voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
A

Anonymous

Guest
Dank voor de waardevolle tips.

Alleen is me nog niet duidelijk hoe ik ,met de 3 groepen die nu in de badkamer uitkomen ,de metalen delen kan aarden.

Het is nu niet echt meer mogelijk ( behalve de muren weer open te hakken en vloeren open te maken) om een nieuwe aparte draad te trekken.

Kan ik niet de aarding van de metalen delen ook via de groengele draad in een van de wcdozen aarden? De groengele draad van 2 groepen voor de wasmachine en verwarming gaan immers als aparte groepen,in aparte buizen en als 1 draad direct via m'n kasten naar de aardpin.

Advies alsnog erg welkom.Alvast weer bedankt!

A

Anonymous

Guest
> Kan ik niet de aarding van de metalen delen ook via de groengele draad in een van de wcdozen aarden? De groengele draad van 2 groepen voor de wasmachine en verwarming gaan immers als aparte groepen,in aparte buizen en als 1 draad direct via m'n kasten naar de aardpin.

De NEN1010 schrijft voor dat vereffenings draden niet via een onderverdeler anders dan de aardpuls of hoofdarrdrail mag. Ook het slaan van een tweede aardpuls in de badkamer (als deze op de beganegrond zou zijn) is niet toegestaan. Deze moeten dan n.l. met een vereffeningsleiding 16qmm of 25qmm worden doorverbonden.

een mogelijke oplossing zou zijn 1 van de buizen op te offeren en de wasmachine op de andere groep te delen e.v.t. met een automatische omschakelaar er tussen.

een andere oplossing zou zijn omdeze via de vloer te laten lopen.

> Alleen is me nog niet duidelijk hoe ik ,met de 3 groepen die nu in de badkamer uitkomen ,de metalen delen kan aarden.

Waar het op neer komt het is goed als er tijdens een controle het volgende is te constateren:

- Er is een Centraal Aardpunt in een inbouwdoos aanwezig.

In deze doos is te vinden:

- 1 geelgroene 2.5qmm naar centraaldoos
- 1 geelgroene 2.5qmm voor elke extra groep in de badruimte
- 1 vertinde 4qmm per radiator
- 1 vertinde 4qmm voor de waterleiding
- 1 vertinde 4qmm pen bad, douche enz.
- 1 vertinde 4qmm betonwapening vloer
- 1 vertinde 4qmm aardingsmat (als er geen betonwapening is)
- 1 vertinde 6qmm naar hoofdaardrail of aardpuls

Is dit niet aanwezig zul je moeten kunnen aantonen dat het een oude instalatie is, waarbij er geen veranderingen zijn geweest aan de groepen die in de badkamer aanwezig zijn.

en stiekem dingen weglaten, of net doen of het er wel is, omdat het anders lastig is doen we natuurlijk nooit ;-)

A

Anonymous

Guest
Dus 1 buis met groep opofferen. Dat is wel even een rotsituatie...Ik neem aan dat ik de bruin en blauwe draad in die buis niet ergens anders voor kan gebruiken?En dan de groengele draad in die buis als aparte draad naar de aardpin gebruiken?

Loop ik gevaar als ik de aarding toch via de groengele draad doe? Dus alles netjes zoals jij beschrijft maar dan geen aparte aardraad maar de groengele uit een groep die ik tevens ga gebruiken voor bv de wasmachine?

Ik ga op de houten vloer waarschijnlijk tegels leggen of linoleum. Hoe werkt dat dan met zo'n aardingsmat?

En wil dat zeggen dat al die tientallen jaren de vorige bewoners zo'n enorm risico liepen in de huidige situatie? (geen aparte aardraad naar de pin etc..)

Alvast weer bedankt voor je advies!

A

Anonymous

Guest
Als ik toch ga proberen een aparte aardraad te trekken door kasten en traphuis etc. , moet die dan in een buis of kan deze langs de trap ook "bloot"in het stuc worden weggewerkt?

Dank.

A

Anonymous

Guest
Een vertinde draad hoeft niet een een buis als het om een vereffeningsdraad gaat. Mits deze niet aanraakbaar is.

A

Anonymous

Guest
> Dus 1 buis met groep opofferen. Dat is wel even een rotsituatie...Ik neem aan dat ik de bruin en blauwe draad in die buis niet ergens anders voor kan gebruiken?En dan de groengele draad in die buis als aparte draad naar de aardpin gebruiken?

Elke kleur draad heeft een specifike functie en mag nergens ander voor worden gebruikt. Kan natuurlijk wel de kleurstof van een mantel verandrdd niets aan de werking van het koper (behalvew dan bij de zwarte schakeldraden die zijn dunner). maar het mag niet.

> Loop ik gevaar als ik de aarding toch via de groengele draad doe? Dus alles netjes zoals jij beschrijft maar dan geen aparte aardraad maar de groengele uit een groep die ik tevens ga gebruiken voor bv de wasmachine?

Ja en nee. Als er geen storigen optreden is er niets aan de hand. De reden dat een natteruimte niet geaard mag worden via de geelgroene in een ruimte is makkelijk. Koper heeft weerstand. ALs je door een weerstand stroom laat lopen komt er spanning over te vallen. Komt er een sluiting dan gaat er stroom door de geel groene lopen. En komt hier spanning op te staan. Bij de aardpuls is deze spaning vrijwel 0, bij de meterkast al wat hoger, op de plek van de sluiting bijna 230volt.

Sluit je nu een kraan ergens op de geel groene aan en je staat lekker te dohen, krijg je heel kort een spanning op het water ergens tussen de 0 en de 230 volt.

Daarom wordt er een dikkere (minder weerstand, en meer mechanische bescherming) op de kraan gezet vanaf het veiligste punt, de aardpuls.

Omdat er tegenwoordig steeds meer elektrische apparatuur in de badkamer komt (niet meer alleen het verlichtings bolletje) e allerlei fancy lampen en spotjes is er een verplcithing bij gekomen. De kans dat er in de badkamer wat mis gaat met een van die appareten is anwezig. Sta jij lekker met je blote voeten in een plasje water met een electrisch scheerapparaat wat het begeeft. Omdat de rest zo goed en veilig is geaard gaat de stroom en via de geel groene weg, maar ook weer voor een deel via jouw en die dikke vereffeningsraad. Er is namelijk een hele lange weg, via de meterkast. Door dit direct aan elkaar te knopen in de badkamer is ook dit gevaar weg.

> Ik ga op de houten vloer waarschijnlijk tegels leggen of linoleum. Hoe werkt dat dan met zo'n aardingsmat?

Op de houtenvloer wordt een een aardmat aangebracht dit is een soort fijnmazige dunne betonijzer wapaningsnet.

> En wil dat zeggen dat al die tientallen jaren de vorige bewoners zo'n enorm risico liepen in de huidige situatie? (geen aparte aardraad naar de pin etc..)

Nee, maar in een worst-case scenaria kon het wel goed fout gegaan zin. De wet wil alles uitsluiten tot een klein aanvaardbaar risico.

Laatst bewerkt door een moderator:
A

Anonymous

Guest
Tnimble,

Dank en nogmaals dank voor je uitgebreide advies , ik heb er een hoop aan!

Groet,
Max

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan