Elektra in kruipruimte

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik moet, i.v.m. verruiming van de aantal groepen, elektra van de ene kant naar de andere kant van het huis leggen. Kan ik de bedrading via PVC-buizen in de kruipruimte laten lopen.

Zo niet?? wat moet ik dan gebruiken??

Vriendelijke groet.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Een vmvk kabel of nog beter een vmvkas (kabel die in de grond wordt gebruikt) deze is beduidend duurder. Aangezien ik je niet iedere week zie graven in de kruipruimte is vmvk voldoende gebruik wel minimaal 3x1 1/2 of zwaarder (ligt eraan wat je erop gaat zeten).
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hallo Hans

Als je het echt veilig wil aanleggen moet je moet je de kabel in instalatie pijp leggen en de bochte vrij laten.
Dit geeft extra bescherming en je hebt bovendien minderzadels nodig. Ik heb van te voren de zadels op platen gemonteerd en deze platen aan de muur bevestigd met slag pluggen. Als je klemzadels gebruikt hoef je minder te schroeven in de kruipruimte. Ik gebruik dikke insalatie pijp. en ik gebruik kabel van het type HO05V-U 3x2,5(VmvK kabel dus) deze kun je tot 3300 wat belasten en afzekeren met 16 ampere. Uitbreiden van de zekeringskast moet je officieel door een instalateur laten doen. want je moet dit eigenlijk melden

Veel sucses Peter
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Peter, de volgende vraag van mijn kant.

Ik heb een bundel van 6 vmvk kabels onder mijn kruipruimte gelegd. Die bedient 5 groepen van mijn keuken en een groep van de schuur. Ik heb nergens zadels gebruikt, maar ze gewoon ruim gelegd (over de ondergrond). Dat is achteraf niet zo goed (beter wel zadels kunnen gebruiken om e.e.a. te fixeren), maar ik kan er nu niet meer bij.

Ik heb alleen een vraag over mijn kabel. Ik vind hem een beetje dun. Het is 9 mm dik en heeft drie aders van 2,5 mm2. Wat ik ook niet snap, is dat er groen-geel, blauw en ZWART in zit. Die zwarte gebruik ik nu maar als fase, maar gek vind ik het wel. Heb ik wel de goeie ? Waarom geen bruin ? Koper is natuurlijk koper en die prik trekt zich niks aan van de kleur isolatie, maar ik begrijp het niet zo goed.....

Marcel
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Zeg Marcel neem je mij nu in de maling of hoe zit dat. Ik dacht dat dit prik bord voor serieuze reacties was

Groeten
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Klopt inderdaad wat je zegt over die zwarte draad dat is gebruikelijk bij kabel. Het feit dat jouw kabel 9mm is dat betekent dat je Xmvk hebt gebruikt het enigste verschil met ymvk of vmvk is dat de mantel minder dik is wat in principe niks uitmaakt als je er maar niet meerdere naast mekaar legt. Dit ivm met de warmte zeker als je deze gebruikt voor zware apperaten. Moet er wel bij zeggen dat het feit dat ze los in de kruipruimte liggen wel weer een positief iets is want dat koelt beter
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan