Fasto Badgeiser af en aanvoer via schoorsteen?

A

Anonymous

Guest
Beste klussers,

Ik heb een badgeiser ( Fasto F 3300 ve-3 EV 52655 ) kunnen overnemen. Het apparaat is in nette en uitstekende staat en is werkend gedemonteerd.

Ik heb nu een geiser hangen die alleen een afvoer heeft en dus zijn zuurstof uit de badkamer betrekt.

Deze Fasto heeft blijkbaar een ventilator en een gecombineerde af en aanvoer pijp.

Ik neem aan dat deze badgeiser dus alleen met een speciale pijp te gebruiken is en niet weer "om te bouwen" is en te gebruiken zoals mijn geiser nu , dwz een enkele pijp direct in het rookkanaal en aanvoer via de badkamer?

Als dat niet gaat dan vraag ik me af:

Is er een soort flexibele dubbele pijp te koop waardoor ik die af/aanvoer door de schoorsteen kan trekken?

Of zijn dat alleen de harde soort pijpen waarvan er nu nog een stuk aan de badgeiser zit?

Of is een dakdoorvoer het beste. De geiser zal wel onder een plat dak worden bevestigd alleen zie ik nogal op tegen een gat maken in het dak ,tussenlagen en het net nieuwe plafond.

Wie heeft er tips en advies?

Alvast weer enorm bedankt voor alle hulp!

A

Anonymous

Guest
Er zijn opzetstukken voor geisers en ketels te koop die van een concenrtische pijp naar 2 pijpen en andsom converteren.

Als er al een opzit van dubbel naar concentrisch zou je deze er af kunnen halen, en dan de afvoer op de schoorsteen kunnen aansluiten. De andere kun je dan door het dak of op een bestaande ventulatie kunnen aansluiten.

Ik denk niet dat het echt makkelijk lukt om door de bestaande schoorteen pijp een binnen pijp te trekken. Wel kun je de oude pijp er uit halen en vervangen door een concenrtische dubbele pijp.

Ombouwen zodat de geiser de lucht uit de badkamer haalt is niet zo handig. Deze geiser zal een stuk meer zuurstof uit de ruimte halen, en veel vochtigere lucht dan van buiten af. Dit is ook niet zo best voor de geiser en het rendement.

A

Anonymous

Guest
Tnimble bedankt!!!

Nog wat vragen....

De geiser heeft bovenop een uitgang , die als ik de bocht eraf schroef een uitzicht geeft op een buis die de geiser in gaat , ik neem aan dat dat de afvoer is.

Daar rondom komt de tweede laag zeg maar van die buis uit in de ruimte boven op de geiser en rondom de ventilator. Ik neem aan dat dat de aanvoer is?

Nu zit er ook bovenop de geiser en boven de ventilator een ronde afdekplaat die als ik het eraf schroef ,een buisgat geeft precies boven de ventilator.

Het lijkt dus dat de geiser op meerdere manieren kan worden aangesloten. De afvoer op het smalle gat en de aanvoer via de nu nog afgedichte tweede gat?

Hoe zou ik de badgeiser dan het best kunnen aansluiten op mijn schoorsteen?

De afvoer via het nu bestaande afvoergat en de aanvoer via een ander kanaal? Hoe groot moet zo'n opening zijn waardoor de lucht wordt aangezogen? Kan ik een gat maken naar de er naast gelegen ruimte boven het toilet en daar lucht aanzuigen , of moet het echt via buiten gaan?

Overigens is dat toch ook vochtige lucht?

Alweer bedankt voor al het advies!!

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan