Fluitende / ruisende / zingende leidingen

  • #1

HansHaarman

New member
Sinds anderhalve week worden we geteisterd door een hoge fluittoon, een piep in ons huis. Van de ene dag op de andere. We hebben geen klussen gehad en geen werkzaamheden aan leidingen. Ook geen nieuwe installatie of apparaat. Ik dacht direct aan oneffenheden in het leidingwerk, maar ja vindt die dan ook maar ‘s. De verwarming met de combi-HR-ketel (Vaillant hrSolide, geïnstalleerd ca. 2004, keurig jaarlijks onderhouden) is hoofdverdachte.

Het geluid is er niet continu, komt niet van buiten, is hoorbaar in alle vertrekken, ook als er geen water loopt en geen verwarming “vraagt”. Soms is het iets sterker in volume, meestal monotoon, heel soms pruttelig.

Eerst heb ik de verwarmingsketel ontlucht (kwam overigens nergens lucht) en bijgevuld en daarna de verwarming ’s flink opgejaagd. Dat leek een paar dagen te helpen, maar de fluit kwam terug (een paar maanden geleden moest de ketel flink bijgevuld worden). De ketel afschakelen op een moment dat de fluittoon er is helpt ook niet. Ik probeer het nu met het verwarmingsleidingsysteem dat bijna geen druk heeft, maar wil nog niet zo ver gaan om het hele systeem leeg te laten lopen (ik ga er van uit dat het verwarmingsleidingsysteem ons douchewater verwarmt). Uit wat meer testjes krijg ik de indruk dat het warmwatercircuit er iets mee te maken heeft.

Ik heb ook gedacht aan overige leidingen.Met de hoofdkraan dicht en alle waterleidingen flink laten uitstromen (alle druk er af): geen resultaat. Gaskraan dicht en gaspitten laten uitstromen: geen resultaat.

Er komen ook veel vragen bij me op:
• Kan het van de buren zijn (we wonen in een doodnormaal rijtjeshuis) ?
• Kan een leidingstelsel met druk, maar zonder stroming dit toch veroorzaken ?
• Kan het toch de/een gasleiding zijn ?
• Kunnen (knel)koppelingen ineens boosdoener worden ?
• Kunnen in vloeren en wanden ingebedde leidingen ineens boosdoener worden
(koudwater ingecementeerd, warmwater in schuim vervormingsvrij )?
• Heeft het zinvol om losse leidingen af te steunen ?

Ik heb dus van alles gedaan, maar raak nu ten einde raad (dit geluid slaapt niet lekker). Wie weet raad ?
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Bij ons was de boosdoener de ventilator in de nefit topline ketel, fluittoon resoneerde ook via de cv-leidingen door onze slaapkamer heen.

Onder garantie is er een nieuwe ventilator ingezet en de problemen zijn verholpen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan