Gardena micro-drip systeem

  • #1

RuudM

New member
Hallo,

Onlangs heb ik wat spullen aangeschaft voor de aanleg van een dergelijk systeem. Inmiddels heb ik een beetje kennis opgedaan en wat praktijkervaring. Nu zag ik dit klusforum maar de zoekterm micro-drip kwam nog niet voor. Vandaar dat ik een poging waag om enige kennis te delen.

Het ontwerpen viel niet mee en dat is achteraf eigenlijk het meest belangrijke deel. Daar moet je de meeste tijd aan besteden, op papier moet het kloppen. Je kunt niet oneindig veel slangen aanleggen en maar denken dat er overal voldoende water uit komt. Hoe hoog is de waterdruk, hoeveel liter per uur kan je aanvoeren, slootwater, kraanwater? Wat voor planten heb je, wat is de waterdruk en watertoevoer (debiet, zie Wikipedia), hoe lang mag een slang maximaal zijn etc. Vele vragen.

Houdt rekening met slangkoppelingen, zeker als je waterverdelers gaat gebruiken. Teken een schema uit. Ik moest wel 3 x heen en weer rijden om steeds weer een andere of nieuwe slangkoppeling te kopen.

Nou hangt het er natuurlijk vanaf hoe groot je tuin is maar mijn eerste voorzichtige conclusie is: reken je niet rijk, dat bedoel ik figuurlijk, niet alles kan wellicht in 1 x bewaterd worden - tenzij je een groot systeem opzet met meerdere kranen, verdelers etc. Ik beperk mij tot een 'normale' tuin met een paar rijen hagen, rijen lage beplanting, enkele planten met een grotere waterbehoefte en een grasveld van ca. 30 m2. Op zich is het systeem (relatief) redelijk goedkoop en makkelijk aan te leggen maar (nogmaals) dan moet het ontwerp echt behoorlijk goed zijn.

Behulpzame handleidingen of schema's zijn terug te vinden op de website van Gardena. Het gaat met name om de 'slim bewateren brochure', zie downloads. Wel even klikken op 'alle documenten tonen'. De website verandert nogal vaak dus wellicht dat je zelf even onder 'service en ondersteuning' moet zoeken. Wellicht kan je het bijgaande invulschema bij dit bericht ook gebruiken om uit te rekenen wat je kan aanleggen, het water-debiet schema. Als je dit schema in een tekstverwerker laadt (zoals bijvoorbeeld Word) kan je het printen en (handmatig) invullen. Doe dat echt want anders krijg je veel te weinig water.

Enfin, ik ben benieuwd wie nog meer iets gaat proberen. Deel de kennis - zou ik zo zeggen ;)

rekentabel.png
 
  • #2

RuudM

New member
Bij het gebruik van de noodzakelijke hoofdunits zit een ingebouwd (uitneembaar) filter. In de praktijk blijkt dat als je gebruik maakt van een pomp t.b.v. aanvoer slootwater dit water wel heel schoon moet zijn wil het filter niet na een half uurtje of zo al verstopt raken. Hierdoor is al snel te zien dat de waterdruk omlaag gaat en je sproeier nog maar half zo hoog komt.
Ik lees iets over een voorzetfilter/buis op deze site: filterbuis. Moet ik nog proberen maar dat is in verhouding best wel weer een grote aanschaf.

In de praktijk ervaar ik trouwens ook dat de 15 meter druppelslang (4,6 mm) maar ca. 13 meter druppelt - ook al is het filter schoon. De aanvoerdruk lijkt OK, ik stuur met een druk van 3 bar water naar een hoofdunit 2000 (1,5 bar) die vervolgens met een unit 1000 (1,5 bar) naar de druppelbuis gaat - zonder dat daar wat tussenzit. Dat is dus vreemd.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
2 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan