hallogeen verlichting werkt niet

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb hallogeen verlichting aangelegd,
de lampjes zitten op electronische trafo's 12V - 50W lampjes. Alles werkte prima, echter ineens sprong 1 serie uit. De trafo's zijn appart geschakeld.
Ik heb de lampjes gecontroleerd, zijn ok. Ik heb met een spanningszoeker gemeten en er is overal stroom (zelfs in de fitting. Toch branden ze niet meer, wat kan dit zijn?? Is de trafo nu kapot?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo hoppie,

Om zeket te weten welke spanning je hebt in de fitting, dien je met een multimeter te meten. De spannings zoeker
heeft deze een meetbereik vanaf 12volt of is deze alleen geschikt voor 220 volt. Het beste om zeker te weten welke uitgangs spanning je trafo heeft moet je gaan meten daar waar je halogeen op is aangesloten. (uitgang) geeft deze 220 volt dan is de trafo stuk uitgaande spanning moet altijd rond de 12 volt liggen.

suc6
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dit klinkt vreemd, controleer het volgende:
- Is het totaal aan watt van de lampjes kleiner dan het max. wattage wat de trafo kan leveren? 3 lampjes van 50 watt is dus 150 watt. Kan de trafo dit aan?
- Heeft de trafo een kortsluiting beveiliging? Als de trafo teveel moet aan watt moet leveren wordt deze te heet. Om brand gevaar te voorkomen zijn veel trafo's thermisch gezekerd. Zie volgende punt
- Maakt een lampje misschien kortsluiting? Probeer eerst eens 1 lampje en daarna de anderen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan